Worden er überhaupt nog tweetakten gemaakt?
Jazeker, naast diverse cross- en enduromotoren is er zelfs een Italiaanse fabrikant die een tweetaktmotorblok in haar straatmodel gebruikt. Vincenzo Mattia begon enkele jaren terug met een ambitieus project om een eigen tweetakt te bouwen en verzamelde een klein team om zich heen. Inmiddels is hij zover om de Vins Duecinquanta aan te bieden. Krachtbron van deze fiets is een 75 pk sterke 250 cc 90 graden V-twin tweetakt met een direct injectiesysteem.
Deze voldoet tevens aan de Euro5 emissie-eisen en is dus straatlegaal. Naast het gebruik voor de twee modellen van Vins (een straat- en raceversie) zet het Britse Langen Motorcycles dit blok ook in voor een prachtige caféracer. Als je dus iets unieks op tweetaktgebied wilt weet je nu waar je moet zijn…
De nog geen 600cc Suter maakt weinig kans tegen een 1000cc BMW. De levensduur is aanzienlijk korter dan bij een 4-takt. Het lage gewicht en de explosieve karakteristiek zijn een groot pluspunt.
Leuk artikel. 😃
Hoe kan je in hemelsnaam vergeten dat Yamaha de RD500 heeft gemaakt en Suzuki de RG250 en RG500 Gamma? DIe Suter is geen productiemodel voor de straat en die Bantam is van een tijd dat bij alle motoren tweetakt waren.
Zeer slecht voorbereid stukje en hoe kan je als ‘motorliefhebber’ je dan de Yamaha en de Suzuki’s vergeten. Domoor.
Dag Ton, Dat zijn inderdaad zéér Europese motoren die je opnoemt! Binnenkort volgt er natuurlijk ook een Japanse lijst 😉
Goed lezen. Het gaat om de Europese tweetakt en niet de Japanse. Dan domoor een rare manier om iemand aan te spreken.
Hallo Ton,
Mooi dat je aandacht besteed aan de tweetakt! En naar een opvolgend stuk over Japanse modellen kijken veel mensen uit!
Misschien goed om aanvullend op te merken dat de tweetakt motor weer in opmars is door gebruik van digitale injectie, waarbij het enige nadeel van de oude tweetakt motor (een deel van de smeerolie werd niet verbrand) uit de wereld is geholpen.
KTM loopt hierbij voor cross een enduro modellen voorop met een serie populaire machines. Ook andere merken in dit segment gebruiken deze technologie die hoog vermogen combineren met een zeer lage vervuilende uitstoot.
Hopelijk zien we in de toekomst ook weer meer wegmodellen die door hogere produktie aantallen wel voor meer mensen betaalbaar zijn.
Groeten van een tweetakt liefhebber,
Edwin
Natuurlijk bedoel ik Jarno ipv Ton 😉👍
Mijn eerste motor was een Zündapp KS 100, die ik overigens maar kort bereden heb.
Zündapp KS 100. Breitwand een cylinder. Ik had hem en ik was 18 jaar. Wat een pracht, wat een machine. Wat een souplesse. Wat een mooi geluid. Echt ik was helemaal in de hemelse sferen. Ben nu bijna 74. Kan je nagaan. Echt jeugd sentiment.