Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Techniek

6 maart 2019 3 min ... 1 Reactie

Je motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

...
TwitterFacebookE-mail

Heeft jouw motor in de winter nét iets te lang stil gestaan? En wil je ‘m even goed controleren en vertroetelen voordat je weer opstapt? Mike Velthuijzen van MVS Race Engineering legt je graag uit waar je op moet letten om de motor rijklaar te maken.

1. Contactslot

“Veeg de sloten en het contactslot schoon en spray ze in met slotspray voordat je de sleutel erin stopt. Zo voorkom je dat vuil en troep tussen de contactjes van het slot komen, met alle mogelijke gevolgen.”

Foto: Jacco van de Kuilen

2. Remmen

“Controleer of de wielen vrij rondlopen. Slepen de remmen, dan is de kans groot dat de remzuigers of geleidingspennen vastzitten. Zuigers en pennen moeten schoon en glad van oppervlakte zijn, liefst met een vleugje kopervet eraan. De remzuigers pomp je eerst een millimeter of 2 naar buiten met de remhendel. Niet te vaak, anders ploppen de zuigers eruit.

Schoonmaken met een doekje met brake cleaner, daarna voorzien van ATE remmenvet (geen kruipolie, dat laat de rubbers uitzetten en kan lekkage veroorzaken) en de zuiger terugdrukken. Overtollig remmenvet wegvegen en alles vetvrij maken met remmenreiniger en wat perslucht. Bij twijfel: laat een vakman het doen – het blijven je remmen!”

Foto: Jacco van de Kuilen

3. Remoliereservoirs

“Controleer de remoliereservoirs op vocht. Water in je remolie herken je aan vochtdruppels in de verbindingslang tussen reservoir en remcilinder, of aan de binnenkant van de dop van het reservoir. Zit er meer dan een beetje waterdamp, of is de remvloeistof niet meer helder? Vervangen! Koffiebruin is mooi voor bougies, niet voor remolie.”

Foto: Jacco van de Kuilen

4. Ventiel en banden

“Naast de standaardcontrole van de banden op droogtescheuren en spanning moet je er op letten dat je bij het oppompen of drukmeten niet onnodig het ventiel forceert. Met name rubberventielen kunnen door veroudering snel inscheuren.”

Foto: Jacco van de Kuilen

“Controleer het luchtfilterhuis op vuil, insecten – of zelfs muizen! Blokkeren die de boel, dan kan de motor niet starten, of na het starten serieuze problemen geven. Loshalen dus, goed inspecteren, vuil verwijderen en schoonblazen. Pas op: blaas het vuil niet tegen het filter. Haal liever even de stofzuiger erbij.”

Foto: Jacco van de Kuilen

6. Oliepeil

“Olie peilen doe je uiteraard conform handboek. Let op: bij veel motoren schrijven de fabrikanten voor ‘bij koude motor’. Maar bij een dry sump moet dat vaak juist warm.”

Foto: Jacco van de Kuilen

7. Ketting

“Ervan uitgaande dat je vóór het wegzetten van je motor de ketting goed hebt ingevet, is het van groot belang dat je nu voordat je gaat rijden even een doek langs de ketting haalt. Zo verwijder je eventueel overtollig kettingvet of spray, zodat het niet bij het wegrijden op de achterband spat. Controleer ook of er in de afgelopen maanden geen overtollige kettingspray op de grond is gaan lekken, zodat je niet met je banden door de kettingspray rijdt bij het naar buiten rollen van de motor.”

Foto: Jacco van de Kuilen

8. Veerpoten

“Voordat je de motorfiets van de standaard afhaalt: controleer of de binnenpoten van de voorvork geen roestpitjes of corrosie bevatten. Kleine oneffenheden kunnen de kering beschadigen. Daarom: altijd de schokker en de vork inspuiten met een daarvoor bestemde siliconenachtige spray. De oneffenheden zijn gemakkelijk te voelen met de hand – het moet echt spiegelglad zijn.”

Foto: Jacco van de Kuilen

9. Vlotterbak

“Bij een carburatiemotor: tap de vlotterbakken af en laat de brandstoftank even doorstromen zodat er weer verse brandstof in de vlotterbakken zit.”

Foto: Jacco van de Kuilen

10. Startspray

“Spuit voor de eerste start een beetje startspray of remmenreiniger in de inlaat. Dit voorkomt dat de accu onnodig op zijn donder krijgt. Let wel op met startspray: een klein pufje is al voldoende. Zit je hele filter eronder, dan staat bij één backfire je hele motor te fikken als een kerstboom met nieuwjaar.”

Foto: Jacco van de Kuilen

11. Powerstart

“Slaat de motor niet direct aan, ook niet met starthulp? Het kan zijn dat de carburateurs nog geen brandstof hebben. Start dus niet minutenlang achter elkaar, maar met tussenposen van pakweg 10 tot 15 seconden. Zodra hij loopt: rustig warm laten draaien tot een water- en olietemperatuur van 60 graden, dat scheelt slijtage. En daarna: veel plezier!”

Foto: Jacco van de Kuilen

12. Verlichting

“Check bij het controleren van je verlichting alle functies – van dimlicht en dagrijlicht tot grootlicht, knipperlichten en eventueel je alarmlicht. En natuurlijk je remlichten, op voor- én achterrem. Niet vergeten: check ook de claxon. Belangrijk voor vrouwelijk schoon in de zomermaanden, haha.”

Foto: Jacco van de Kuilen

Met dank aan: MVS Race Engineering in Nederhorst den Berg, technisch specialist die motordealers in Nederland en daarbuiten helpt bij ingewikkelde technische problemen, zoals het afstellen van injectie- en carburatiemotoren, brandstofanalyse en testbankwerk – mvsracing.nl / crossblokrevisie.nl. En Van de Kuinder Motorfietsen in Hilversum voor de lekker stoffige MZ.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Jan Waltmann schreef:
    28 januari 2020 om 22:00

    Zeer goede tips…! Bedankt hiervoor !

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

15 februari 2021 3 min

Een frisse start

  • Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

10 februari 2021 3 min

Hoe zit dat nu eigenlijk met Pk’s en Nm’s?

  • Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

28 november 2020 4 min

Winterklaar in de motorstalling

  • Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

18 november 2020 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

  • Techniek

Door Frank Andringa

13 november 2020 2 min

Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

  • Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

15 juli 2020 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

  • Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

17 januari 2020 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

6 december 2019 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

  • Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Door Riders Academy

12 augustus 2019 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

  • Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

17 april 2019 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

  • Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

3 april 2019 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

  • Techniek
Luchtfilter

Door Mark Meisner

14 januari 2019 3 min

Zelf sleutelen – Luchtfilter vervangen

  • Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

4 december 2018 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

  • Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

6 november 2018 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X