Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest ’21
Skip to content

Techniek

10 februari 2021 3 min ... 2 Reacties

Hoe zit dat nu eigenlijk met Pk’s en Nm’s?

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Niet alleen motorrijders zelf pochen graag over het aantal pk’s van hun geliefde tweewieler, ook de fabrikanten doen daar braaf aan mee. Hoewel ze het nooit gaan toegeven, kijken zij ook goed naar de concurrentie en proberen die af te troeven door net even een paar pk meer in hun meest sportieve motor te stoppen.

Maar, hoe belangrijk is het eigenlijk om heel veel pk in je motorblok te hebben zitten? Betekent dat automatisch dat ie sneller (hogere topsnelheid) is dan een motor met minder paardenkrachten? En wat is nu precies de functie van die andere veelgebruikte term, newtonmeter? We geven je in het kort even een uitleg.

Natuurkundig bekeken

Om de begrippen volledig uit te pluizen, moet je je vooral bezig gaan houden met natuurkunde. We duiken er niet al te diep in, maar het is wel goed om te weten dat we vooral veel te danken hebben aan twee beroemde personen. Hun achternamen gebruiken we nog altijd als het gaat om de verschillende termen die iets prijsgeven over de prestatie van een motor. Zo is Isaac Newton nog altijd verbonden aan het ‘moment’, oftewel koppel. In de folder van een motorfiets vind je vaak het maximale koppel terug, met de bekende twee letters Nm. Zoals je weet staan die voor Newtonmeter. Waarschijnlijk weet je ook dat dit cijfer iets zegt over de prestaties van de motor, maar wat precies…

Laten we eerst teruggaan naar Isaac, die een formule bedacht om kracht te bepalen. 1 Newton betekent dat er een kracht is die een bepaalde massa van 1 kilogram een versnelling van 1 meter per seconde weet te geven. Bij het koppel van een motor spreken we echter van newtonmeter, omdat we hier te maken hebben met rotatiekracht van een krukas. Hierbij komt ook de natuurkundige ‘arm’ om de hoek kijken. Deze lengte zorgt dus voor de meter in de afkorting Nm. Maar het draaimoment in het motorblok zegt nog niets over de daadwerkelijke prestaties van de motor, want al deze krachten moeten nog richting het achterwiel. En daar tussenin zit nog een versnellingsbak. Die zorgt voor verandering van het draaimoment. Bij een langere overbrenging ga je draaimoment verliezen, waardoor je ook meer trekkracht ontvangt in je eerste versnelling dan bijvoorbeeld in ‘z’n vijf’.

PK beest

Watt??

Om de prestatie van een motor beter in te kunnen schatten, is het vooral ook zinvol om te kijken naar het vermogen. We komen dan uit bij die andere beroemdheid, en wel James Watt. Hij was het die in 1770 aan de slag ging met paardenkracht. Hij wist een formule te bedenken voor het vermogen van een trekpaard. In een minuut tijd moest het paard 150 kilo zien op te tillen tot een hoogte van 30 meter. Hij bedacht deze berekening vanwege de introductie van zijn stoommachine. Op die manier kon hij bepalen hoe krachtig deze apparaten waren ten opzichte van werkpaarden. Hier komt dus ook onze huidige pk vandaan, al moeten we wettelijk spreken over (kilo)Watt als het gaat om vermogen. Dit is de officiële eenheid als we spreken over een hoeveelheid werk die een kracht in een bepaalde tijd weet te verrichten.

Doordat we twee eenheden (kW en pk) gebruiken, is het vrij verwarrend. Zeker als je ook nog eens weet dat bijvoorbeeld het Engelse horsepower (hp) niet eens gelijk is aan ‘onze’ pk. Wat dat betreft kunnen we dus ook beter spreken over kW, om die verwarring te voorkomen. Alleen blijkt dat nog niet echt in ons systeem te zitten. Als jij iemand vertelt hoeveel vermogen jouw motor heeft, dan zal je altijd teruggrijpen op het aantal pk. Wil je weten hoeveel kiloWatt je motor levert, dan kun je dat uiteraard uitrekenen op basis van de pk’s. Zo staat 1 paardenkracht gelijk aan 0,734 kW en 1 kiloWatt is dan weer 1,362 pk.

Een samenspel

Het is een hoop informatie om tot je te nemen, maar we proberen nu beide termen aan elkaar te koppelen als het gaat om de prestatie van je motor. Om het vermogen namelijk te kunnen bepalen, heb je twee getallen nodig. Naast het draaimoment (koppel dus) is het toerental van belang. Hoeveel koppel je ook tot je beschikking hebt, als je geen toeren kunt draaien, gaat de topsnelheid alsnog tegenvallen. Het is daarom ook dat raceteams veelal bezig zijn om hun motorblokken zoveel mogelijk toeren te kunnen laten draaien. Want hoe meer toeren je kunt draaien met ongeveer dezelfde kracht, des te meer vermogen levert de motor. Zodoende kun je op basis van het maximale vermogen veel beter inschatten hoe snel een motor is.

Let wel op, er zijn natuurlijk meer factoren die invloed hebben op de snelheid. Zo speelt gewicht een belangrijke rol, maar bijvoorbeeld ook aerodynamica en interne frictie. Ook dat kun je precies uitrekenen, maar misschien is het net zo leuk om in de praktijk te ervaren hoe krachtig en snel je motor is.

Onze tip, boek een circuitdag als je je rijbewijs niet gelijk kwijt wilt zijn bij de eerste de beste poging om de ultieme snelheid van je motor te ervaren.

 

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Harrie Froeling schreef:
    5 december 2020 om 15:54

    Leuk en duidelijk

    Beantwoorden
  2. Martine de wit schreef:
    13 maart 2021 om 11:04

    Duidelijk verteld. Zo begrjp je meer hoe je moet kijken naar technische geg ve motor

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

18 maart 2021 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

  • Techniek

Door Mark Meisner

11 maart 2021 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

  • Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

15 februari 2021 3 min

Een frisse start

  • Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

28 november 2020 4 min

Winterklaar in de motorstalling

  • Techniek

Door Frank Andringa

13 november 2020 2 min

Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

  • Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

15 juli 2020 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

  • Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

17 januari 2020 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

6 december 2019 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

  • Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Door Riders Academy

12 augustus 2019 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

  • Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

17 april 2019 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

  • Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

3 april 2019 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

  • Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

6 maart 2019 3 min

Je motor uit de winterslaap

  • Techniek
Luchtfilter

Door Mark Meisner

14 januari 2019 3 min

Zelf sleutelen – Luchtfilter vervangen

  • Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

4 december 2018 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

  • Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

6 november 2018 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina