Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Inloggen
Skip to content

Techniek

23-05-2022 3 min ... 5 Reacties

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookWapp

Niet alleen motorrijders zelf pochen graag over het aantal pk en Nm van hun geliefde tweewieler, ook de fabrikanten doen daar braaf aan mee. Hoewel ze het nooit gaan toegeven, kijken zij ook goed naar de concurrentie en proberen die af te troeven door net even een paar pk meer in hun meest sportieve motor te stoppen.

Maar, hoe belangrijk is het eigenlijk om heel veel pk in je motorblok te hebben zitten? Betekent dat automatisch dat ie sneller (hogere topsnelheid) is dan een motor met minder paardenkrachten? En wat is nu precies de functie van die andere veelgebruikte term, newtonmeter? We geven je in het kort even een uitleg.

Natuurkundig bekeken

Om de begrippen volledig uit te pluizen, moet je je vooral bezig gaan houden met natuurkunde. We duiken er niet al te diep in, maar het is wel goed om te weten dat we vooral veel te danken hebben aan twee beroemde personen. Hun achternamen gebruiken we nog altijd als het gaat om de verschillende termen die iets prijsgeven over de prestatie van een motor. Zo is Isaac Newton nog altijd verbonden aan het ‘moment’, oftewel koppel. In de folder van een motorfiets vind je vaak het maximale koppel terug, met de bekende twee letters Nm. Zoals je weet staan die voor Newtonmeter. Waarschijnlijk weet je ook dat dit cijfer iets zegt over de prestaties van de motor, maar wat precies…

Laten we eerst teruggaan naar Isaac, die een formule bedacht om kracht te bepalen. 1 Newton betekent dat er een kracht is die een bepaalde massa van 1 kilogram een versnelling van 1 meter per seconde weet te geven. Bij het koppel van een motor spreken we echter van newtonmeter, omdat we hier te maken hebben met rotatiekracht van een krukas. Hierbij komt ook de natuurkundige ‘arm’ om de hoek kijken. Deze lengte zorgt dus voor de meter in de afkorting Nm. Maar het draaimoment in het motorblok zegt nog niets over de daadwerkelijke prestaties van de motor, want al deze krachten moeten nog richting het achterwiel. En daar tussenin zit nog een versnellingsbak. Die zorgt voor verandering van het draaimoment. Bij een langere overbrenging ga je draaimoment verliezen, waardoor je ook meer trekkracht ontvangt in je eerste versnelling dan bijvoorbeeld in ‘z’n vijf’.

Lees ook: De charme van cilinders. Wat kies jij?
PK beest

Watt??

Om de prestatie van een motor beter in te kunnen schatten, is het vooral ook zinvol om te kijken naar het vermogen. We komen dan uit bij die andere beroemdheid, en wel James Watt. Hij was het die in 1770 aan de slag ging met paardenkracht. Hij wist een formule te bedenken voor het vermogen van een trekpaard. In een minuut tijd moest het paard 150 kilo zien op te tillen tot een hoogte van 30 meter. Hij bedacht deze berekening vanwege de introductie van zijn stoommachine. Op die manier kon hij bepalen hoe krachtig deze apparaten waren ten opzichte van werkpaarden. Hier komt dus ook onze huidige pk vandaan, al moeten we wettelijk spreken over (kilo)Watt als het gaat om vermogen. Dit is de officiële eenheid als we spreken over een hoeveelheid werk die een kracht in een bepaalde tijd weet te verrichten.

Doordat we twee eenheden (kW en pk) gebruiken, is het vrij verwarrend. Zeker als je ook nog eens weet dat bijvoorbeeld het Engelse horsepower (hp) niet eens gelijk is aan ‘onze’ pk. Wat dat betreft kunnen we dus ook beter spreken over kW, om die verwarring te voorkomen. Alleen blijkt dat nog niet echt in ons systeem te zitten. Als jij iemand vertelt hoeveel vermogen jouw motor heeft, dan zal je altijd teruggrijpen op het aantal pk. Wil je weten hoeveel kiloWatt je motor levert, dan kun je dat uiteraard uitrekenen op basis van de pk’s. Zo staat 1 paardenkracht gelijk aan 0,734 kW en 1 kiloWatt is dan weer 1,362 pk.

Een samenspel

Het is een hoop informatie om tot je te nemen, maar we proberen nu beide termen aan elkaar te koppelen als het gaat om de prestatie van je motor. Om het vermogen namelijk te kunnen bepalen, heb je twee getallen nodig. Naast het draaimoment (koppel dus) is het toerental van belang. Hoeveel koppel je ook tot je beschikking hebt, als je geen toeren kunt draaien, gaat de topsnelheid alsnog tegenvallen. Het is daarom ook dat raceteams veelal bezig zijn om hun motorblokken zoveel mogelijk toeren te kunnen laten draaien. Want hoe meer toeren je kunt draaien met ongeveer dezelfde kracht, des te meer vermogen levert de motor. Zodoende kun je op basis van het maximale vermogen veel beter inschatten hoe snel een motor is.

Let wel op, er zijn natuurlijk meer factoren die invloed hebben op de snelheid. Zo speelt gewicht een belangrijke rol, maar bijvoorbeeld ook aerodynamica en interne frictie. Ook dat kun je precies uitrekenen, maar misschien is het net zo leuk om in de praktijk te ervaren hoe krachtig en snel je motor is.

Onze tip, boek een circuitdag als je je rijbewijs niet gelijk kwijt wilt zijn bij de eerste de beste poging om de ultieme snelheid van je motor te ervaren.

 

...
TwitterFacebookWapp
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookWapp

Reacties

geef een reactie
  1. Default Gravatar
    Anoniem
    30-09-2022 om 21:32

    Exact.
    Koppel x RPM / 5252 = PK
    Een motor die de helft minder koppel heeft maar 2 keer zoveel toeren maakt dan de andere motor heeft hetzelfde vermogen (PK)

    Beantwoorden
  2. Default Gravatar
    Cris
    26-05-2022 om 17:24

    Het is heel simpel..koppel is een emmer optillen van de grond en op tafel zetten, vermogen is hoe vaak je dat kunt doen per tijdseenheid…zo ook met een motor..hoeveel kracht per ontbranding, en hoe vaak per tijdseenheid kun je dat doen is vermogen

    Beantwoorden
  3. Default Gravatar
    Trippy dickey
    12-07-2021 om 10:46

    In het kort,

    Nm = trek kracht
    Pk = eindsnelheid

    Voorbeeld:
    Motor 1. Motor 2.
    200kg. 200kg
    85nm. 65nm
    65pk 100pk

    Motor 1 3500 rpm
    zal in de zelfde rpm sneller op trekken, maar kan niet langer door trekken. Mss rond 8000 al verzadigd. Zie bv Yamaha 1100 buldog

    Motor 2
    Kun je dus beter in hogere rpm door trekken omdat hij met 3500 bijna niet door trekt. Zijn rpm schiet Mss wel door tot 10.000

    Nm of pk. Wil je onder in trekken of door janken.

    Beantwoorden
  4. Default Gravatar
    Martine de wit
    13-03-2021 om 11:04

    Duidelijk verteld. Zo begrjp je meer hoe je moet kijken naar technische geg ve motor

    Beantwoorden
  5. Default Gravatar
    Harrie Froeling
    05-12-2020 om 15:54

    Leuk en duidelijk

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

23-11-2023 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

13-11-2023 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

03-11-2023 6 min

Flashen: dé manier om je motor een volledig anders karakter te geven

Techniek

Door Mark Meisner

27-10-2023 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

Techniek

Door Jarno van Osch

19-10-2023 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

12-10-2023 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek

Door Jarno van Osch

29-07-2023 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

25-07-2023 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

04-07-2023 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Luchtfilter

Door Mark Meisner

27-03-2023 3 min

Zelf sleutelen – Luchtfilter vervangen

Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

20-03-2023 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

19-03-2023 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

14-03-2023 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

01-03-2023 3 min

Een frisse start

Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

27-02-2023 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

20-02-2023 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

13-02-2023 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16-01-2023 7 min

Grip op banden

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10-11-2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20-02-2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

09-11-2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12-07-2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Motorrijders.nl

Powered by KNMV

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Privacy- en cookieverklaring

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X