Yes, de lente is weer in zicht! Tijd om je motor, je kleding én jezelf weer rijklaar te maken. Wij helpen je met een inspirerende checklist voor een prachtig maar ook zeker veilige start van het seizoen.
Motor
De technische basischeck van de motor kun je prima zelf. Ken jij alle controlepunten nog uit je hoofd?
BRAVOK:
B (banden, brandstof)
R (remmen)
A (accu, aandrijving)
V (verlichting, vering)
O (olie)
K (koeling)
De meeste aspecten spreken voor zich, die doe je door het seizoen heen wel vaker. Maar de eerste keer na de winter is anders. Zeker als je je motor al in september/oktober op stalling hebt gezet. Dat is een half jaar geleden!
Neem dus bij de banden écht even de tijd voor een grondige inspectie; niet alleen de spanning, maar ook het volledige loopvlak én de wangen. Geef de brandstof een flesje additief en zorg dat je de ketting niet alleen smeert maar ook goed op spanning brengt. Combineer je check met een uitgebreide wasbeurt. Soppend en spoelend zie je je hele motor weer even van dichtbij. Kun je daarna gecheckt én gepoetst de weg op.
Koude start
Bij motorwerkplaatsen is het in de lente spitsuur: na maanden stilstand komen uit alle hoeken en gaten weer motoren voor een voorjaarsbeurt. Wat valt Mike Werner, werkplaatschef van MotoPort Rotterdam, daarbij vooral op? “Accu’s en banden, dat zijn de voornaamste problemen. Oudere accu’s hebben na de winter gewoon te weinig power. De eerste keer thuis starten, vers van de druppellader, lukt nog wel. Maar daarna komen toch de problemen. Zeker als mensen voor de winter niet even een flesje Forte in de tank hebben gekiept of de carburateur in de winter verstopt is geraakt. In het voorjaar verkopen we wel vijf keer meer accu’s dan in de rest van het jaar.”
Ook bandenspanning is een dingetje, merkt Werner elk voorjaar. “Soms komen ze hierheen rijden op bijna nul bar. Ze hebben geen idee…” Als derde en vierde technische aandachtspunt noemt Werner de kettingsmering en -spanning. Opvallend weinig problemen ziet hij met verlichting en remmen. “Verlichting, dat houden rijders zelf wel in de gaten. Vastzittende remmen zien we opvallend genoeg vooral bij doorrijders, als gevolg van vuil en pekel. Motoren die in de winter droog stilstaan, hebben daar zelden last van.”

Illustratie: Kay Coenen
Textielpak
Ook je kleding verdient aan het begin van het jaar extra aandacht. Met name het onderhoud van ademende textieljacks en -broeken luistert nauw. Een hardnekkig broodje-aapverhaal is dat je zulke kleding nooit mag wassen. Onzin! Het tegendeel is waar: als je die kleding nooit wast, kunnen zuren uit je zweet het membraan aantasten. Belangrijk is wel om bij het wassen van een ademend textielpak goed de fabriekshandleiding te volgen. Het membraan kan bijvoorbeeld niet tegen wasverzachter of waspoeder, alleen tegen vloeibaar wasmiddel of speciale motorreinigingsmiddelen. Verwijder voor het wassen de uitneembare voeringen en protectoren en maak de klittenband- en ritssluitingen dicht. Hoe het wassen in z’n werk gaat lees je hier.
Leren pak
Een leren motorpak schoonmaken is een vak apart. Even in de wasmachine gooien is er niet bij. Leer houd je mooi en soepel door het elk halfjaar even goed te vertroetelen. De beste manier is een klein stukje van je broek of jack straktrekken en dat behandelen met een speciale lederspray. Vervolgens is het een kwestie van schoonwrijven met een katoenen doek. Stukje voor stukje maak je je leren motorkleding zo weer als nieuw. Een monnikenwerkje, maar het loont.
Gaat je motorkleding de winterstalling in, zorg dan voor een laagje bijenwas. En hang hem weg in een geventileerde ruimte, nooit bij een warmtebron of in een luchtdichte zak!
Vizier
Goed zicht is op de motor van levensbelang. Daarom maak je ook je helmvizier extra goed schoon. Dat doe je het liefst met water en een schone, zachte microvezeldoek. Let op: sommige typen vizier of vizierdelen vragen om andere middelen, zoals spray of multiwax. Een vizier met pinlock verzorg je immers anders dan een spiegelvizier. Lees dus altijd goed de onderhoudsinstructies en kijk uit met Glassex, keukenpapier of zakdoekjes: die kunnen de toplaag aantasten en krasjes veroorzaken.
Is je vizier al een paar seizoenen oud en niet meer 100% glashelder? Trakteer jezelf bij twijfel op een nieuwe. Dan heb je onder alle omstandigheden weer glashelder zicht.
Helmvoering
Eerlijk zeggen: wanneer heb jij voor het laatst de binnenkant van je helm gereinigd? Toch is ook dat een aanrader: het houdt je helm langer in conditie en draagt extra prettig. Bij helmen met uitneembare voering is dat verrassend simpel: gewoon uitnemen en op de hand wassen met lauw water en groene zeep of zeepvrij wasmiddel. Is jouw helmvoering niet uitneembaar? Kies dan voor een helmreiniger-schuimgel. Even laten inwerken, zachtjes uitborstelen, klaar.
Leuk om het een en ander na te slaan de steekt er altijd wat van op
Goed artikel! Bedankt!
Super belangrijk om voor het rijden de BRAVOK controles uit te voeren. Bedankt voor de puntjes op de i.
We hebben het allemaal wel eens geleerd tijdens het lessen of bij een VRO. Goed om nog eens onder de aandacht te brengen.
Hoi,
even een dikke tip voor het verwijderen van muggen van je vizier of kuipglas:
Leg er voor 20 min. een vochtige lap/handdoek overheen.
Daarna zijn met een paar zachte streken over je vizier de insecten verdwenen.
Groot voordeleb: geen krasjes, geen moeite, geen kosten.
Groetjes,
Raymond
Goede tips! Ik mis nog wel steeds goede info over hoe lang een motorjeans mee gaat. Is Kevlar onverslijtbaar en al die andere materialen die nu in die broeken verwerkt zit? En hoe lang gaan de protectors mee?
Altijd fijn…. even weer zo’n update!!
Thnks!!
Jan