Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek

1 maart 2023 3 min ... 6 Reacties

Een frisse start

Door Leonard van den Berg

...
TwitterFacebookE-mail

Yes, de lente is weer in zicht! Tijd om je motor, je kleding én jezelf weer rijklaar te maken. Wij helpen je met een inspirerende checklist voor een prachtig maar ook zeker veilige start van het seizoen.

Motor

De technische basischeck van de motor kun je prima zelf. Ken jij alle controlepunten nog uit je hoofd?

BRAVOK:

B (banden, brandstof)
R (remmen)
A (accu, aandrijving)
V (verlichting, vering)
O (olie)
K (koeling)

De meeste aspecten spreken voor zich, die doe je door het seizoen heen wel vaker. Maar de eerste keer na de winter is anders. Zeker als je je motor al in september/oktober op stalling hebt gezet. Dat is een half jaar geleden!

Neem dus bij de banden écht even de tijd voor een grondige inspectie; niet alleen de spanning, maar ook het volledige loopvlak én de wangen. Geef de brandstof een flesje additief en zorg dat je de ketting niet alleen smeert maar ook goed op spanning brengt. Combineer je check met een uitgebreide wasbeurt. Soppend en spoelend zie je je hele motor weer even van dichtbij. Kun je daarna gecheckt én gepoetst de weg op.

Koude start

Bij motorwerkplaatsen is het in de lente spitsuur: na maanden stilstand komen uit alle hoeken en ga­ten weer motoren voor een voorjaarsbeurt. Wat valt Mike Werner, werkplaatschef van MotoPort Rotterdam, daarbij vooral op? “Accu’s en banden, dat zijn de voornaamste problemen. Oudere ac­cu’s hebben na de winter gewoon te weinig power. De eerste keer thuis starten, vers van de druppel­lader, lukt nog wel. Maar daarna komen toch de problemen. Zeker als mensen voor de winter niet even een flesje Forte in de tank hebben gekiept of de carburateur in de winter verstopt is geraakt. In het voorjaar verkopen we wel vijf keer meer accu’s dan in de rest van het jaar.”

Ook bandenspanning is een dingetje, merkt Wer­ner elk voorjaar. “Soms komen ze hierheen rij­den op bijna nul bar. Ze hebben geen idee…” Als derde en vierde technische aandachtspunt noemt Werner de kettingsmering en -spanning. Opval­lend weinig problemen ziet hij met verlichting en remmen. “Verlichting, dat houden rijders zelf wel in de gaten. Vastzittende remmen zien we opval­lend genoeg vooral bij doorrijders, als gevolg van vuil en pekel. Motoren die in de winter droog stil­staan, hebben daar zelden last van.”

Illustratie: Kay Coenen

Textielpak

Ook je kleding verdient aan het begin van het jaar extra aandacht. Met name het onderhoud van ademende textieljacks en -broeken luistert nauw. Een hardnekkig broodje-aapverhaal is dat je zulke kleding nooit mag wassen. Onzin! Het tegendeel is waar: als je die kleding nooit wast, kunnen zuren uit je zweet het membraan aantasten. Belangrijk is wel om bij het wassen van een ademend tex­tielpak goed de fabriekshandleiding te volgen. Het membraan kan bijvoorbeeld niet tegen was­verzachter of waspoeder, alleen tegen vloeibaar wasmiddel of speciale motorreinigingsmiddelen. Verwijder voor het wassen de uitneembare voe­ringen en protectoren en maak de klittenband- en ritssluitingen dicht. Hoe het wassen in z’n werk gaat lees je hier.

Leren pak

Een leren motorpak schoonmaken is een vak apart. Even in de wasmachine gooien is er niet bij. Leer houd je mooi en soepel door het elk halfjaar even goed te vertroetelen. De beste manier is een klein stukje van je broek of jack straktrekken en dat behandelen met een speciale lederspray. Vervolgens is het een kwestie van schoonwrijven met een katoenen doek. Stukje voor stukje maak je je leren motorkleding zo weer als nieuw. Een monnikenwerkje, maar het loont.

Gaat je motorkleding de winterstalling in, zorg dan voor een laagje bijenwas. En hang hem weg in een geventileerde ruimte, nooit bij een warmte­bron of in een luchtdichte zak!

Vizier

Goed zicht is op de motor van levensbelang. Daar­om maak je ook je helmvizier extra goed schoon. Dat doe je het liefst met water en een schone, zachte microvezeldoek. Let op: sommige typen vizier of vizierdelen vragen om andere middelen, zoals spray of multiwax. Een vizier met pinlock verzorg je immers anders dan een spiegelvizier. Lees dus altijd goed de onderhoudsinstructies en kijk uit met Glassex, keukenpapier of zakdoekjes: die kunnen de toplaag aantasten en krasjes ver­oorzaken.

Is je vizier al een paar seizoenen oud en niet meer 100% glashelder? Trakteer jezelf bij twijfel op een nieuwe. Dan heb je onder alle omstandigheden weer glashelder zicht.

Helmvoering

Eerlijk zeggen: wanneer heb jij voor het laatst de binnenkant van je helm gereinigd? Toch is ook dat een aanrader: het houdt je helm langer in conditie en draagt extra prettig. Bij helmen met uitneem­bare voering is dat verrassend simpel: gewoon uitnemen en op de hand wassen met lauw water en groene zeep of zeepvrij wasmiddel. Is jouw helmvoering niet uitneembaar? Kies dan voor een helmreiniger-schuimgel. Even laten inwerken, zachtjes uitborstelen, klaar.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Jan van Leuken schreef:
    1 mei 2020 om 18:49

    Leuk om het een en ander na te slaan de steekt er altijd wat van op

    Beantwoorden
  2. Baltus schreef:
    16 februari 2021 om 19:21

    Goed artikel! Bedankt!

    Beantwoorden
  3. Johan Baars schreef:
    18 februari 2021 om 12:39

    Super belangrijk om voor het rijden de BRAVOK controles uit te voeren. Bedankt voor de puntjes op de i.
    We hebben het allemaal wel eens geleerd tijdens het lessen of bij een VRO. Goed om nog eens onder de aandacht te brengen.

    Beantwoorden
  4. Anoniem schreef:
    11 september 2021 om 10:20

    Hoi,
    even een dikke tip voor het verwijderen van muggen van je vizier of kuipglas:
    Leg er voor 20 min. een vochtige lap/handdoek overheen.
    Daarna zijn met een paar zachte streken over je vizier de insecten verdwenen.
    Groot voordeleb: geen krasjes, geen moeite, geen kosten.
    Groetjes,
    Raymond

    Beantwoorden
  5. Annette schreef:
    1 maart 2023 om 13:52

    Goede tips! Ik mis nog wel steeds goede info over hoe lang een motorjeans mee gaat. Is Kevlar onverslijtbaar en al die andere materialen die nu in die broeken verwerkt zit? En hoe lang gaan de protectors mee?

    Beantwoorden
  6. Jan Kunst schreef:
    6 maart 2023 om 07:44

    Altijd fijn…. even weer zo’n update!!
    Thnks!!
    Jan

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

20 maart 2023 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

19 maart 2023 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

14 maart 2023 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Techniek

Door Mark Meisner

6 maart 2023 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

27 februari 2023 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

20 februari 2023 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

13 februari 2023 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X