Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek

25 augustus 2021 2 min ... 18 Reacties

Banden op spanning, zo doe je dat!

Riders Academy Door Riders Academy

...
TwitterFacebookE-mail

Wil jij je rijplezier een upgrade geven? Breng je banden dan op de juiste spanning! Dat rijdt fijner, stuurt strakker en remt optimaal. Met deze 3 tips weet je precies waar je op moet letten.

1. Meter en pomp

Begin met een goede (digitale) bandenspanningsmeter. Die koop je voor pakweg vijftien euro en is perfect geschikt voor thuisgebruik, maar ook handzaam genoeg om mee te nemen op vakantie. Op druk brengen is mogelijk met elke fietspomp waar een ‘autoventiel’ op past. Met de pomp van het tankstation is het ook mogelijk, maar het is gebleken dat deze pompen redelijk vaak dusdanig afwijken dat er bij een handmatige controle naderhand toch flinke verschillen aanwezig zijn. Oppompen doe je bij voorkeur ook niet met een compressor van de bouwmarkt; die hebben doorgaans geen waterfilter, waardoor de pomp gecondenseerde waterdamp vanuit het opslagvat in de band pompt en de bandenspanning extra gevoelig gaat worden voor temperatuurwisselingen. Gebruik liever gewoon een fietspomp met een autoventiel en check hierna met de digitale meter de spanning.

Voordeel is dat je dit makkelijk thuis kunt doen, of waar de motor opgeslagen staat. Een handpomp neemt weinig ruimte in beslag en een beetje beweging van de spieren voor de rit kan nooit kwaad.

2. Welke bandenspanning precies?

Ruwe vuistregel volgens de dealer is in het algemeen: 2,5 bar voor, 2,8/2,9 bar achter, maar dat is héél kort door de bocht. De juiste spanning voor jouw banden vind je (doorgaans) in het onderhoudsboekje van je motor. Let op: deze waardes gelden voor de banden waarmee je motor ooit de fabriek uit kwam rollen. Grote kans dat er inmiddels andere op liggen, waarvoor andere optimale waarden gelden. Check dus liever wat de fabrikant van de banden zelf voorschrijft. Zoek op het internet naar jouw merk+type band met daarachter ’tyre pressure’. Dan vind je vrijwel zeker snel de juiste waarden. Een eventuele omrekening van psi naar bar kun je hier doen, mocht de website de spanning niet in bar vermelden.

3. Meten met koude band!

Met stip op nummer één van de meest gemaakte fouten: bandenspanning meten als de band warm is. De druk in een warme band is al snel 0,2 tot 0,4 bar hoger dan die in een koude band (pakweg 20 graden). Check de spanning dus vóór het rijden, als de banden nog koud zijn. Maar houd dan ook rekening met de warmte buiten en of de banden niet in de volle zon staan. In de zomer kan een stilstaande band flink opwarmen, waardoor de druk ook kan oplopen.

Heb jij een motor met on-board bandenspanningsregeling? Let op: oudere regelsystemen houden nog te weinig rekening met de warmte van de band en kunnen daarbij in de fout gaan, waardoor je feitelijk met een te lage spanning rijdt. Nieuwere generaties regelsystemen houden wél rekening met de temperatuur van de band.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. G.Geeraets schreef:
    19 februari 2019 om 10:11

    Hallo,
    Ik heb een motorachter band 200/55 R17 welke druk moet er in?
    Groet Gerard

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      19 februari 2019 om 10:14

      Goedemorgen Gerard,

      Normaliter ligt dit rond de 2.8/2.9 bar maar verschilt per motor. Om welke type motor gaat het precies?

  2. Leroy schreef:
    18 augustus 2019 om 21:18

    Suzuki gladius sfv 650 uit 2010 hoe hard moeten de banden ?

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      19 augustus 2019 om 08:42

      Beste Leroy,

      Welke banden zijn er gemonteerd onder de Gladius? Vaak geven de bandenfabrikant een aan te raden bandenspanning op voor hun banden.

      Cheers,
      Mark.

  3. Mike schreef:
    28 augustus 2019 om 21:48

    Ik heb een handige bandenspanningsmeter op mijn motor geplaatst. Geeft ook de temperatuur van de banden aan en toename van de spanning bij rol weerstand. Komt ie eroveheen dan begint de meter een signaal aftegeven. Tevens verklaren mensen mij voor gek waarom ik altijd een rugzakje bij me heb. Ik schaam mij er niet voor dat bij evt. pech ik in ieder geval niet zonder pompje en een tijdelijke reparatie banden setje zit. Altijd handig en zelfredzaamheid maakt je niet zo afhankelijk van anderen.

    Volg mij anders op Instagram Gurkhaveteran

    Beantwoorden
  4. Henk schreef:
    28 september 2019 om 21:48

    De banden spanning staat vaak op een stikker op de achterbrug van de motor.

    Beantwoorden
    1. Krista Borra schreef:
      3 september 2022 om 15:37

      Ik heb een moto van het merk mash 550cc hoeveel bandendruk mag erin?Krista

  5. Alfred schreef:
    5 januari 2020 om 16:53

    Mijn achterband moet 2.9 bar zijn.Met de hand opgepompt, Met bandenspanningsmeter opgemeten, het is nu 3.15 bar. Kan ik hier veilig mee gaan rijden?

    Honda NT 700 (Deauville)

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      6 januari 2020 om 08:04

      Op zich kan dit wel, maar hou wel rekening met de kans op minder grip. Iets druk aflaten en alsnog op 2.9 bar zetten is wel mijn advies.

  6. Ron schreef:
    21 mei 2020 om 13:40

    Ik heb jaren aangeklooid met bandenspanningsmeter en fietspomp maar dit werkt niet prettig. Meten- meter eraf en fietspomp erop – pompen- meten- weer niet goed… enzovoort. Ik heb uiteindelijk gewoon een goede fietspomp gekocht die is uitgerust met ingebouwde meter en op alle ventielen past en zelfs de hoge druk van racefiets tubes aankan. Nu pomp ik zowel alle fietsen, motor als auto op met 1 pomp voordat ik ga rijden, veel makkelijker ! Mijn pomp : Topeak Joe Blow Sport III
    Onderweg op de fiets neem ik een handpompje mee met aan het uiteinde een flexibel slangetje en combinatie-ventiel, makkelijker op het ventiel te houden dan een starre pompbuis : Cube Race Flex HP (werkt ook maar dan heb je wel de losse bandenspanningsmeter nodig)

    Beantwoorden
    1. Kep schreef:
      28 augustus 2021 om 00:43

      Ik heb dezelfde pomp; prima spul.

  7. Rob van der Kroon schreef:
    29 augustus 2021 om 00:15

    Bandenspanning hangt ook erg van de type motor af.
    Ik heb 2 racemotoren gehad en leerde dat de bandenspanning achter beter op 2.5. Kan worden gezet voor.optimale rij prestaties, zeker met sportief rijgedrag.
    Reden is zoals genoemd de opwarming van banden met 0.2 tot 0.4 bar.
    De zachtere spanning laat een groter contact oppervlak toe en dus meer grip, terwijl slijtage dan ook lager.
    Op. Irxuit rijd je dus met 2.1 voor en 1.9 achter.

    Beantwoorden
    1. Bennie schreef:
      16 september 2021 om 15:43

      Sorry hoor rob..maar met een lagere banden spanning is je grip beter..dat klopt…maar je slijtage is hoger en niet lager.

      Harde band , minder slijrage minder grip

      Zachte band, meer grip meer slijtage.

      Gr, ben

  8. Arno van den Elzen schreef:
    29 augustus 2021 om 11:25

    Ik ben een Pietje Precies op de bandenspanning van mijn motoren en controleer deze bijna altijd voordat we de rit aanvangen, maar zeker eens in de twee weken. In een motorband met binnenband, dus op een wiel met spaken, gaat de druk sneller omlaag dan in een tubeless band.

    Vaak hoor ik dat men aan het begin van het seizoen klaagt over de wegligging echter blijkt dan dat ze vóór aanvang van de rit de bandenspanning dus niet gecontroleerd hebben. Dit is zelfs gevaarlijk want te lage druk in de banden heeft ook een nadelig gevolg voor het remmen en dus niet alleen voor het sporen.

    Kortom dit is een goed artikel over een onderwerp waar velen niet bij stilstaan.

    Beantwoorden
  9. Peter schreef:
    29 augustus 2021 om 12:53

    Is het ook belangrijk om de druk te verhogen als je met bagage rijd en een passagier?

    Beantwoorden
  10. Robert-Jan schreef:
    6 december 2021 om 05:52

    Ik controleer mijn bandenspanning met de
    Bandenspanningsmeter Topeak Smartgauge D2 (digitaal). Wanneer ze te zacht zijn pomp ik ze op met een moderne fietspomp met manometer. Ik zet er dan iets teveel druk op. (Is maar paar pompjes).
    Daarna weer controle met mijn nauwkeurige meter. Daar zit een handig geel knopje op, waarmee je ook wat druk weg kunt laten lopen, zodat je de band perfect op druk brengt.

    Beantwoorden
  11. Jilles schreef:
    26 januari 2022 om 01:00

    Ik rij een Yamaha MT-10 (2021)
    Met Bridgestone S22 banden voor 120/70/17 en achter 190/55/17
    Bandendruk volgens sticker op motor 2,5 bar voor en 2,9 bar
    Nu mijn vraag ik weeg 105kg maar iemand van 70kg heeft toch niet dezelfde bandendruk nodig of…
    Net als dat iedere motor een ander eigengewicht heeft.

    Mvg,

    Jilles

    Beantwoorden
    1. Tom van Appeldoorn schreef:
      26 januari 2022 om 08:49

      Beste Jilles,

      Je hebt gelijk hoor, dan zou je in theorie een iets hogere bandenspanning nodig hebben om de invering van je band tegen te gaan. Hetzelfde gaat overigens op voor een motor met volle vakantiebepakking. Hoeveel dat moet zijn geeft de fabrikant nog wel eens aan in het instructieboekje van je motor, of de bandenfabrikant op hun website. Als je toch het instructieboekje van je motor erbij pakt, kijk dan meteen naar de instelling van je vering. Die is namelijk ook onderhevig aan de belading. Misschien valt daar – wat betreft stuurkarakter – namelijk wel meer te winnen dan in je bandenspanning.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

6 maart 2019 3 min

Je motor uit de winterslaap

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X