Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Mijn motor

26 januari 2023 3 min ... 2 Reacties

‘Move’ jouw motor makkelijk door de schuur met een motormover

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Je komt thuis van een ritje en de motor moet terug in de schuur. Het is wringen tussen de deur en de kinderfietsen, je moet drie keer steken maar nadat je het achterwiel na twee keer hard zuchten opzij hebt geschoven staat hij dan eindelijk op zijn plek. Het zweet loopt over je rug: ‘dat moet anders kunnen toch?’

Dat kan zeker anders, namelijk met een zogenaamde ‘motormover’. Een handige oplossing om een deel van – of de gehele – motor over de vloer te rollen in elke richting die jij wil. Er zijn verschillende versies die we hier voor jou op een rij zetten.

Eén wiel

Een kleine rijplaat met rondom vier wieltjes zorgt ervoor dat je makkelijk één wiel verplaatst. Rol het achterwiel achteruit op deze motormover en je zet eenvoudig de kont van jouw motor opzij. Handig als je wel de ruimte hebt om het voorwiel al op de juiste plek te zetten, maar de achterkant te zwaar is om op te tillen.

Deze is er ook te krijgen in een model met plek voor de jiffy, maar die is gelijk een stuk groter en lastiger op te bergen. Het voordeel van deze versie is dat je de motor niet in balans hoeft te houden tijdens het manoeuvreren. Daar zorgt de zijstandaard namelijk voor.

Rijplaat voor de gehele motor

Zoek je meer bewegingsvrijheid, dan is er ook een versie met een lange goot waar je de hele motor op zet. Zet de rijplaat op de rem en rij of duw de motor op de rijplaat. Positioneer je jiffy op de juiste plek en voilà: de gehele motor rol je alle kanten op. De luxere varianten hebben een voorwielklem waar je het voorwiel in vastzet, maar deze hebben ook gelijk een nadeel. Heel stabiel zijn deze varianten namelijk niet door de smalle vorm. Overigens belangrijk om rekening mee te houden voor je er eentje koopt: een strakke vloer is wel een must.

Dansen met de motor?

Klinkt gek, maar wil je op ooghoogte met je motor door de garage kunnen dansen? Dan is deze Abba Sky Lift een aanrader. Met deze lift til je de complete motor van de grond: van 5 cm tot ruim één meter! Wil je aan het voorwiel werken? Kantel de motor dan zo dat het voorwiel in de lucht steekt. Op handige hoogte de ketting smeren? No problemo, gewoon even de achterkant omhoog kantelen!

Oké er hangt een prijskaartje aan, maar dan heb je ook iets multifunctioneel. Voor een motormover én een werktafel betaal je samen ook een pak geld.

Middenbok

Nog een laatste optie is een speciale mover voor de middenbok. Uiteraard is het hebben van een middenbok hierbij een must en het opbokken kan iets zwaarder zijn doordat je motor al iets hoger staat dan normaal. Het voordeel van deze mover is dat je zowel het voorwiel als het achterwiel kunt manoeuvreren. Althans, mits je motor licht genoeg is om hem aan de achterkant omlaag te duwen om het geheel zo te kunnen draaien.

Nadelen

Uiteraard hebben deze movers ook een nadeel: de wieltjes waarop ze draaien. Deze zijn klein om de movers compact te houden. Maar liggen er tegels met diepe voegen in jouw schuur of garage, dan blijven de kleine wielen snel haken in plaats van te rollen. Probeer bij zo’n vloer op zoek te gaan naar een mover met zo groot mogelijke wielen óf voorzie de vloer van een gladde laag zoals een grote plaat hout of metaal. Nog mooier is het om de vloer te egaliseren.

Een andere nadeel is dat de mover best in de weg kan staan. Zeker de grotere varianten klap je niet zo snel even op. Maar, als je ruimte hebt om je motor 180 graden te draaien dan si er ook vast wel een hoekje waar de mover kan staan. Alternatief kun je de motor gewoon op de mover laten staan als je hem op de gewenste plek hebt gezet. Scheelt alweer! Let dan wel op dat je de motor niet langs een doorgang zet, want het kan zijn dat hij door de mover wat instabieler is

Verschillende smaakjes

Je ziet dat er voor elk probleem wel een oplossing is, in verschillende vormen, maten en systemen. In onze zoektocht naar de verschillende movers kwamen we ook deze nog tegen. Geen gedoe met oprijden, wegrollende movers of zware handelingen.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Leo Rehorst schreef:
    27 januari 2023 om 19:25

    Heb ook zo’n ding maar het nadeel is dat de motor veel moeilijker op de bok te zetten is ivm de hoogte van de mover dus maw de slag wordt anders!
    Ja als je de benen en goeie knieën hebt van Rintje Ritsma hebt is het geen probleem 🙈🙄

    Beantwoorden
  2. Marco schreef:
    28 januari 2023 om 10:08

    Als je ruimte hebt om de motor 180 graden te draaien kan je misschien ook de motor een paar keer steken. Kost waarschijnlijk minder tijd als de motor op een mover te zetten. Zeker als je de motor dagelijks gebruikt.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Zelfbouw
Motoronderdelen voor zelfbouw

Door Sjaak van Hal

22 november 2021 3 min

Zelfbouwproject? Denk ook hier aan!

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Zelfbouw

Frank Door Frank Andringa

27 juli 2021 3 min

6 ultieme tips voor het customizen van je motor

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Zelfbouw
BMW NineT

Door Mark Meisner

26 mei 2019 4 min

Verschillende type custom motoren

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

6 maart 2019 3 min

Je motor uit de winterslaap

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X