Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Blijven rijden

7 maart 2021 5 min ... geef een reactie

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Ondanks alle perikelen rondom het corona-virus sloten we 2020 toch nog positief af. Tenminste, als we naar de verkoopcijfers van nieuwe motoren kijken. Er was zelfs een lichte groei te constateren. In de top van de lijst zien we weer de nodige ‘usual suspects’ en dat is voor ons reden om die eens beet te pakken. Wat is hun historie en waarom verkopen ze zo goed? We eindigen deze serie met de nieuwkomer van het jaar, de Yamaha Ténéré 700.

In het eerste volledige jaar waarin de nieuwe Ténéré de kans kreeg om zijn potentieel te tonen, deed hij dat ook gelijk. In 2020 werden er uiteindelijk 315 stuks verkocht en dat is geen slecht debuut te noemen. Het aantal had zelfs nog een tikkeltje hoger uit kunnen vallen, want de productie van de nieuwe Ténéré stond een tijdje stil door de coronacrisis. De vraag is, staan we eigenlijk te kijken van dit succes van Yamaha’s nieuwste 700-telg? Nee, ook dat niet echt. En daar hebben we verschillende redenen voor.

De belangrijkste factor is uiteraard de motor zelf, want Yamaha heeft een pareltje neer weten te zetten met de Ténéré 700. En uiteraard, die is in de markt gezet met dat heerlijke CP2-blok van ze. Juist ja, de krachtbron die je ook vindt in de andere 700’s van de Japanners. Het is niet voor niets dat ook de MT-07 hoog in de verkooplijst van nieuwe motoren staat. De energieke twin is daar grotendeels verantwoordelijk voor, want die blijkt telkens weer geweldig te presteren. De CP2 heeft voldoende pit en karakter in zich zitten met een maximale 73 pk en 68 newtonmeter, waardoor je heel veel lol kunt beleven.

Zo ook dus als je op het zadel van een Ténéré ploft. Buiten het blok om zijn er niet al teveel vergelijkingen te maken met zijn broeders MT-07, XSR700 en de Tracer 7. Dat dankt ie aan het totaal andere inzetgebied, namelijk offroad rijden. Het feit dat de Ténéré hoog op de poten staat en een serieus maatje wielen heeft, verraden al dat deze motor zich lekker voelt op onverhard terrein. Die eigenschap zit diepgeworteld in zijn DNA.

Inspelen op trend

Een kort geschiedenislesje verklaart een hoop op dat vlak. De allereerste Ténéré ontstaat namelijk vanuit het succes dat de Yamaha XT500, in de rally der rally’s behaalt. Cyril Neveu schrijft in 1979 geschiedenis als hij met die cultfiets pur sang, de eerste Parijs-Dakar Rally weet te winnen. Een jaar daarna doet hij dat nog eens dunnetjes over. Het zet ook het Franse Yamaha-personeel aan het denken. Ze merken maar al te goed dat deze nieuwe Dakar Rally een trend veroorzaakt en dus willen ze daar graag op inspelen. Er moet een replica komen, maar het blijkt niet heel gemakkelijk te zijn om de leiding van de Japanse fabrikant over te halen. In het land van de rijzende zon is namelijk niets te zien van die trend waar de Europeanen over spreken.

Alsnog gaan ze overstag en niet veel later staat er een rallymotor voor de ‘gewone’ motorrijder klaar. Eind ’82 arriveert het nieuwste offroad-wapen van Yamaha, de XT600Z Ténéré. Het blok blijkt een opgeboorde versie van de XT500 te zijn, maar daar houden de overeenkomsten op met de iconische XT. Deze Ténéré is veel meer georiënteerd op het onverharde avontuur. Serieuze veerwegen, grote wielen én een enorme tank. Schrik niet, maar deze XT600Z kon maar liefst 28 liter meenemen. Reken zelf maar uit hoe ver je daar mee kunt komen.

Passende modelnaam

Voor de link met de Dakar Rally hoef je niet ver te zoeken. Naast het overduidelijke uiterlijk van een rallymotor is ook de naam Ténéré een verwijzing naar deze legendarische offroad-wedstrijd. De deelnemers aan de eerste edities van Parijs-Dakar weten precies waar Yamaha op doelt met deze naam. Het blijkt namelijk direct te refereren aan het zwaarste gebied van de rally, de Ténéréwoestijn in Niger. Voor de beeldvorming: die woestijn heeft een oppervlakte van liefst 400.000 vierkante kilometer wat ongeveer zo groot is als Zweden. De passende modelnaam raakt snel ingeburgerd, gezien het feit dat de XT600 een direct succesnummer in Europa is. Een echte avonturiersmotor is geboren. De goede verkoopresultaten leiden uiteindelijk zelfs tot een Super Ténéré in 1989. Yamaha brengt dat jaar een paralleltwin met 750 cc uit en ook deze weet al snel de harten van menig motorrijder te veroveren.

De naam Ténéré refereert aan het zwaarste gebied van de Parijs-Dakar rally: de Ténéréwoestijn in Niger

Na acht seizoenen blijkt echter de rek eruit te zijn en zwaait de 750 af. Een jaar later, in 1997, wordt ook de Ténéré bedankt voor zijn diensten. Door het eerdere succes van dit model kan een comeback niet uitblijven en die volgt dan ook voor beide modellen. Hoewel het prima motoren blijken te zijn, worden de XT1200Z Super Ténéré (2010 – 2020) en de XT660Z Ténéré (2008 – 2017) nooit betiteld als verkooptoppers binnen het modellengamma van Yamaha. Beiden weten het motorpubliek  niet volledig te bekoren. Het weerhoudt de Japanners echter niet om nogmaals een poging te wagen met de naam Ténéré. Gezien de ongekende populariteit van het CP2-blok durven ze een volgend avontuur aan.

Gedegen werken ze aan een echte offroadmotor in het middensegment, die in het begin door het leven gaat als de T7. Waar ze normaal proberen om alles geheim te houden, lijkt Yamaha nu open kaart te willen spelen. Eind 2016 tonen ze namelijk dit prototype al en krijgen sommige journalisten zelfs de kans om met deze motorfiets te rijden. Het lijkt ineens meer een marketingtool te zijn om vooraf al de nodige interesse te wekken. Uiteindelijk duurt het maar liefst tot aan de herfst van 2019 voordat de eerste XTZ700 Ténéré’s bij de ‘early adopters’ worden afgeleverd.

De wereld gaan verkennen

Na het debuutjaar van deze Ténéré valt slechts één conclusie te trekken: deze nieuwe telg met het CP2-blok ontpopt zich als een ware allrounder. Eentje die geen enkel avontuur schuwt. En dat blijkt motorrijders wel te trekken, want de Yamaha-dealers hebben niets te klagen over de populariteit van dit model. Vreemd is dat ook niet, aangezien deze 700 een mooie mix biedt ten opzichte van de vorige avonturiersfietsen van Yamaha. De XT1200Z Super Ténéré was te zwaar en daardoor niet heel geschikt voor offroad-gebruik, terwijl de XT660 Ténéré juist weer het nadeel kende dat ie te ‘licht’ werd bevonden met een eenpitter als blok. De CP2 paralleltwin lost dat probleem volledig op en Yamaha deed er goed aan om het uiterlijk dicht tegen een rallymotor aan te leggen. Dat maakt deze Ténéré zo aantrekkelijk.

Automatisch lijkt iedereen je rijniveau een puntje hoger in te schalen, puur door de professionele look. Ineens denken je motorvrienden dat je een ongekende offroad-specialist bent. En zo voel je je ook als je opstapt. Niets lijkt in de weg te staan om de gehele wereld te gaan verkennen op je Ténéré. Of het nu om een uitdagend asfaltlint of verraderlijk zandpad gaat, deze Yamaha brengt je avontuur. Dat gevoel is misschien wel de sleutel voor het succes van dit nieuwe model.

De Ténéré is de laatste in de lijst der verkooptoppers van 2020 die we voor je uitlichten. Meer lezen? Lees bijvoorbeeld over de motor die de lijst al jaren aanvoert: De BMW R1250GS!

Verkooptoppers van Nederland: BMW R1250GS

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Blijven rijden

Door Frank Andringa

5 juli 2022 4 min

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

2 juli 2022 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 juni 2022 3 min

Harz

Blijven rijden

Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Door Bas Vis

27 juni 2022 4 min

Alles wat je altijd al over banden wilde weten – vakantie bandenspanning special

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

16 juni 2022 3 min

Trentino

Blijven rijden

Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

11 juni 2022 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

28 mei 2022 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

27 mei 2022 4 min

Bagage op een naked bike

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

  • Reisgebied
Een foto genomen van een klassieke motor met uitzicht over de Alpen van Tirol

Door Marc te Witt

20 mei 2022 2 min

Tirol (Seefeld)

Blijven rijden

Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

  • Route

Door Leonoor Fischer

13 mei 2022 1 min

Genieten op de Veluwe

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

4 mei 2022 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

30 april 2022 3 min

Moezel

Blijven rijden
Banden onderhoud

Door Bas Vis

22 april 2022 4 min

Belangrijke vragen over motorbanden

  • Route

Door Mark Meisner

16 april 2022 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

  • Reisgebied
Op twee motoren door het groene hart van Sauerland in Duitsland

Door Mark Litjens

12 april 2022 3 min

Sauerland

  • Reisgebied
Een uitzicht over het Teutoburgerwald met op de voorgrond een motor geparkeerd op de weg

Door Mark Litjens

7 april 2022 3 min

Teutoburgerwald

Blijven rijden

Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

  • Route

Door Marc te Witt

2 april 2022 1 min

De polders van Utrecht

  • Reisgebied
Twee motorrijders rijden op een zonnige dag door de heuvels van Luxemburg

Door Jens Holierhoek

30 maart 2022 3 min

Luxemburg

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 maart 2022 1 min

Aan de drukte van de randstad ontsnappen in Brabant

  • Reisgebied
Een geparkeerde motor langs de vangrail met de bergen van de Dolomieten op de achtergrond

Door Jens Holierhoek

2 maart 2022 3 min

Dolomieten

  • Route

Door Leonoor Fischer

26 februari 2022 1 min

Stadsroute Amsterdam

  • Route

Door Jarno van Osch

19 februari 2022 1 min

Utrechtse Motorondo

  • Reisgebied

Door Frank Andringa

16 februari 2022 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Leonoor Fischer

12 februari 2022 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

9 februari 2022 3 min

Marokko

  • Route

Door Bas Prins

5 februari 2022 1 min

De Friese veertien-stedentocht

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

29 januari 2022 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

  • Reisgebied

Door Frank Andringa

26 januari 2022 7 min

Andalusië

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

22 januari 2022 1 min

Rivierhoppen rond Arnhem

Blijven rijden

Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

16 december 2021 3 min

Zuidwest-Noorwegen

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

14 december 2021 6 min

Doorrijden in de winter

Blijven rijden

Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

1 december 2021 3 min

Schotland

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

20 november 2021 1 min

De smalle dijken van Utrecht

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

17 november 2021 3 min

Pyreneeën-West

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

10 november 2021 3 min

Navarra

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

3 november 2021 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

21 oktober 2021 3 min

Ardennen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

16 oktober 2021 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

8 oktober 2021 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

7 oktober 2021 3 min

Denemarken

Blijven rijden

Door Bas Vis

24 september 2021 4 min

Echt alles over de motorhelm

  • Route

Door Mark Meisner

17 september 2021 1 min

Rotterdams rondje

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

3 september 2021 1 min

Bourgondisch Limburg

Blijven rijden
Ward de bles, Ducati 749

Door Tom van Appeldoorn

18 juli 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgekke motorwereldrecord op jouw naam!

Pitstop
Schaaf

Door Bas van der Wal

19 mei 2021 5 min

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Blijven rijden

Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 5 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

18 januari 2021 1 min

Grote brand bij Motorcycle Museum op Timmelsjoch

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X