Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Soms denk je als motorrijder weleens dat clubs als de KNMV, de RAI Vereniging of de Motorrijders Actie Groep het op moeten nemen tégen overheden om de belangen van motorrijders te behartigen. Maar zo zwartwit is het gelukkig meestal niet.
Zeker niet als het gaat over verkeersveiligheid. Vaak wordt er in gezamenlijkheid gekeken hoe zaken verbeterd kunnen worden. Er bestaat dan ook al jarenlang een samenwerkingsverband tussen overheid, belangenorganisaties en verkeersveiligheidsorganisaties die zich bezig houden met het vergroten van de verkeersveiligheid voor motorrijders: het Motorplatform. Dit is een onafhankelijke club waarin verkeersveiligheid centraal staat. Er zitten bekende namen in: de BOVAG, de Federation of European Motorcyclists’ Associations, de RAI Vereniging, Veilig Verkeer Nederland en de KNMV. Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat heeft het platform als onafhankelijk overlegplatform erkend.
Het Motorplatform heeft haar naam per oktober dit jaar gewijzigd en heet nu Stichting Motorplatform. Dit benadrukt nog beter de onafhankelijke positie die het platform heeft. En brengt ze hopelijk ook in een nog betere positie om met goede voorstellen te komen die door het ministerie van I&W (en eventuele andere relevante ministeries of overheidsorganisaties) over worden genomen.
Voor dit najaar heeft het platform in ieder geval al weer wat goede tips om veilig de natte herfstperiode door te komen, zaken waar niet iedere motorrijder zich wellicht even bewust van is. Zo adviseren ze motorrijders die in donker en regen tussen files door rijden om de knipperlichten uit te laten. Door regendruppels verveelvoudigd het geknipper namelijk op autoruiten, asfalt en andere zaken die licht reflecteren. Voor automobilisten én voor achterliggende motorrijders kan dit erg vervelend en afleidend zijn.
Tips
Ik rijd zelf overigens nooit met knipperlichten aan tussen files door, ook niet als het licht en droog is. Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom veel motorrijders dat überhaupt doen: als je een auto inhaalt, ziet de bestuurder je knipperende lichten pas nádat je al voorbij bent. Wat is het nut er dan van? Ik ben oprecht benieuwd hoe jullie daar over zelf mee omgaan en waarom: wat is de toegevoegde waarde?
Een andere tip van de Stichting Motorplatform is om in de eerdergenoemde files extra aandacht te besteden aan de witte strepen op de weg. Die zijn volgens het platform tegenwoordig vaak minder glad dan voorheen, maar als je een lichte verhoging van de weg voelt als je over zo’n streep zijn, ben je snel geneigd om iets uit te wijken om te corrigeren. Zeker als de doorgang tussen auto’s smal is én het is ook nog eens donker of de zon staat laag, kan dat lastige situaties opleveren. Overigens niet alleen in de herfst dus.
Een laatste herfsttip is om de lampen goed schoon te houden. Daar wil nog weleens modder op komen door regen en opspattende troep. Nu zijn de meeste motorrijders behoorlijk zuinig op hun motor, maar ik moet zelf eerlijk bekennen dat door het veelvuldige woon-werkverkeer en het gebrek aan een mogelijkheid om mijn motor binnen te stallen er nog weleens wat viezigheid aan wil blijven plakken. Op zich niet onoverkomelijk natuurlijk, maar die lamp is echt wel een ding. Toch af en toe even checken.
Zelf vind ik altijd het belangrijkste op de weg om duizend ogen te hebben op duizend-en-één plaatsen tegelijk. Je weet maar nooit welke automobilist ineens zonder richting te geven uitwijkt. Of wanneer er een ambulance of politieauto uit een straat komt scheuren die eigenlijk eenrichtingsverkeer was. En in stilstaande files heb je dan ook nog soms van die mensen die ineens de autodeur opengooien om te kijken waarom die file er eigenlijk staat. Veel mensen denken daarbij niet aan de mogelijkheid dat er een motorrijder langskomt. Gelukkig denk ik wel aan hen, denk ik dan altijd. En denken de belangenvertegenwoordigers in de Stiching Motorplatform ook aan ons. Zo maken we het dan samen wel veilig.

Beste,
Soms denk ik dat het pesterijen zijn, wij zijn als motorrijders (bijna) altijd de dupe van alles en iedereen.
Maar soms komen er wegpiraten voorbij waar bij ik denk waarom ?? bv. gisteren.
Ben een klein tour gaan maken met mijn motor, ik stond even stil om foto’s te maken. Het was super mooi weer om mooie plaatjes te maken.
Daar komt me toch een idioot met een motor aan rijden met open uitlaat. Je wil niet weten wat voor een kabaal dat ding maakte, sorry maar dit kon echt niet !!
Dat zijn nou die motorrijders die het voor de anderen verpesten, als zo een kabaal machine door een klein dorp als bv.in de Eifel rijd dan vindt ik het niet gek dat de gemeentes daar deze wegen voor motorrijders afsluiten. Dit komt ook al in ons kikker landje voor.
Wij zouden dat ook niet tolereren, je zal er maar wonen in z’n mooi rustig dorp,
én dan zijn het meestel meer dan een motor, ik moet er niet aandenken.
Het is jammer dat deze rijders alleen aan zich zelf denken en niet aan mede de weggebruikers.
Maar ook andere weggebruikers kunnen er wat van, zoals auto’s met open pijpen die veel lawaai maken, en die met hoge snelheden onverantwoord rijden, en niet te vergeten de heren trimmers die maar liefs met drieën naast elkaar rijden !
en daar mogen we niks van zeggen want, dan gaan de heren schelden.
Onder het motto: te luid is uit !! ga ik eindigen.
Gr, Boxerjo.
Dat motorrijders veelal de zwarte piet toegeschoven krijgen staat buiten kijf.
Maar als je soms hoort hoeveel kabaal en herrie die patserbakken maken waarin een overgroot deel van de jeugd/20-ers/30-ers in rijden die om aandacht schreeuwen…
Zo ooit ook eens tijdens een toertocht ergens aan de kant van de weg gezeten bij zo’n klein schattig eettentje langs het water. Hoort iedereen ineens zo’n brulpijp aankomen in de verte. Om mij heen hoorde je de mensen al fluisteren van kijk komt er weer zo’n aso motorrijder aanzetten.
Ineens was iedereen stil en hielden hun mond dicht, bleek het een sportief autootje te zijn met zo’n grote brulpijp eronder. Nog effe lekker stoer doen voor het eettentje door wat meer gas te geven om vervolgens met brullende uitlaat ergens de bocht om te gaan.
Ik heb de mensen naast me gelijk gevraagd of ze nu niks te zeggen hadden over die aso automobilist en of ze uit vooroordelen opmerkingen hebben over motorrijders…
De rest van de tijd dat ik daar zat hoorde je geen enkel woord meer over motorrijders als ze weer langs kamen rijden.
Sommige mensen, en denk zelfs het grootste gros, hebben commentaar en kritiek op motorrijders juist vanuit een bevooroordeelde standpunt dat alle motorrijders hetzelfde zijn: asociaal en rijden met luide brulpijpen!
Je moet eens in mijn woonplaats (Den Haag) een middagje gaan staan. Wat je dan hoort aan brullende motoren en uitlaten zijn alleen maar automobilisten die een (chronisch?) tekort aan aandacht hebben en het op deze manier compenseren en een enkele motorrijder met een (illegale?) te-veel-lawaai uitlaatje. Maar de auto;s nemen het overgrote merendeel van al die lawaai voor hun rekening.
Een stukje indoctrinatie speelt hierin ook een grote rol heb ik al gemerkt. Verkeerde aannames, verkeerde meningen, verkeerde motivaties en ga zo maar door!
Wie heeft het wel eens meegemaakt dat je bij een stoplicht staat te wachten en met een vinger aangewezen wordt door een papa of mama waarna het kindje direct zijn vingers in de oren stopt terwijl je rustig staat te wachten voor het soplicht met stationair draaiende motor? Je wordt gelijk gebrandmerkt als een aso figuur op een motor en haast verketterd. Pure indoctrinatie!
En ja, helemaal mee eens dat er een klein selectief groepje rijders zijn die het verpesten voor het overgrote merendeel die gewoonwillen genieten van mooie toertochten,
In het kader van motorveiligheid en veiligheid van de weg. Weet je wat ik daar echt gevaarlijk vind? De broodjes in de weg, die je op diverse plaatsen tegenkomt. Immers als je daar schuin tegenaan rijdt, dan kun je en goede zwieper maken.
En waar liggen die broodjes bij uitstek? Juist in bochten op turborotondes. Dat heeft iemand een keer bedacht, géén motorrijder, en vervolgens is het de norm geworden. Is het gevaarlijk?
Ja… immers vaak wordt er vóór de rotonde een bordje geplaatst “Motorrijders opgelet!” Dus…. Men “weet” dat het gevaarlijk is. En toch….wordt het gedaan. Ik snap dat niet, dan kan mijn simpele motorrijdersbrein niet aan. Doelbewust een gevaarlijke situatie scheppen voor een categorie weggebruikers. Ik ben benieuwd wie van jullie dit wel ‘normaal’ vinden en waarom.
Overigens vrachtwagens zijn er volgens mij ook niet altijd blij mee, ik zie vaak genoeg dat er een of twee broodjes uitgereden zijn. Dat kunnen m.i. alleen vrachtwagens…
De oplossing is supersimpel, maak er gewoon strepen van, hoe moeilijk kan dat zijn, bij Gouda hebben ze dat o.a. Werkt perfect en is véél veiliger. Wij Nederlanders willen teveel regelen. Nee dan de Fransen.. wat is een rotonde daar? Een plak asfalt met in het midden een kunstwerk. Verder zoek je het maar uit. Heerlijk..
Ik ben juist blij met zulke broodjes. Zonder deze dingen kan een ander voertuig zonder te kijken in jouw rijbaan komen. Dit gebeurt meestal als je in de dode hoek van het voertuig zit. Ook al is het leuk om rotondes zo plat mogelijk te nemen. Ik pas mijn snelheid aan aan de situatie. Dan maar niet met de voetsteunen over het asfalt.
Waarom staat bij de opsomming van organisaties die deel uitmaken van Stichting Motorplatform de MAG (Motorrijdersactiegroep niet vermeld?
Zou wel zo compleet zijn om deze voor motorrijders zeer actieve club te benoemen. Het valt mij vaker op dat in berichtgeving van Motorrijders.nl de MAG als actieve organisatie voor motorrijders niet wordt genoemd. Ik neem voorlopig nog even aan dat dit geen opzet is.
Hartelijke groet,
Jan Gerritsen
MAG lid
De MAG Motorrijders Actie Groep staat wel vermeld in de openingsalinea.
Zelf rijd ik meestal wel met knipperlichten aan door een file. Mijn ervaring is dat automobilisten je dan eerder in hun zijspiegel zien aankomen en een stukje opschuiven als ze te dicht tegen de wegmarkering staan. Als je rustig rijdt, kun je zo makkelijk door de file heen.
Ik doe het nu ook, nu het donker is, als ik door een file rij. Ik rij woon-werk A4/A15/A29. Vanaf werk altijd raak ongeveer vanaf afrit 19 (Rotterdam-Charlois), ik zit op de parallelbaan richting de Beneluxtunnel. Merk weinig verschil, nog steeds dezelfde “zombie rijgedrag” van automobilisten: niet opletten, veel te druk op hun mobiel bezig, een enkeling meegemaakt die nog wat administratie deed vanaf de bijrijdersstoel, ga zo maar door.
De enkeling die wel aan de kant gaat voor me om wat ruimte te maken krijgt dan een handje of een duimpje van me!