Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Februari was de maand van de MOTORbeurs en van het nieuws dat er een recordaantal motoren op kenteken geregistreerd staat in Nederland. In maart wordt vrijwel zeker de magische grens van maar liefst 800.000 motoren geslecht, op een totaal van zo’n anderhalf miljoen mensen in Nederland die een motorrijbewijs hebben.
Het gaat dus goed met motorrijden in Nederland en er is ook nog eens goed nieuws uit gemeenteland: een motie in de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede voor een proef om de Lekdijk gedeeltelijk af te sluiten om overlast van motoren terug te dringen, werd ingetrokken. Het was een ingewikkeld dossier waarbij vanuit diverse kanten werd aangegeven dat behalve motoren ook andere voertuigen voor geluidoverlast kúnnen zorgen, maar waarbij ook duidelijk werd dat de vermeende overlast er volgens de technische metingen niet eens was.
Bij metingen door de politie bij een bewustwordingsactie bleek dat slechts één op de 150 motoren de normen overschreed. Onder andere de KNMV is met de betrokken bestuurders en andere politici in gesprek om te bezien of er alternatieven mogelijk zijn voor het afsluiten van de Lekdijk (of de dorpskern van Amerongen in de aangrenzende gemeente Utrechtse heuvelrug) om eventuele overlast te voorkomen.
En zo hoort het: samen kijken naar de meest logische oplossingen, in plaats van eenzijdig en zonder wederhoor een besluit nemen. Gelukkig gaan de meeste gemeenten in gebieden waar motorrijders graag rijden er op deze verantwoordelijke wijze mee om. En intussen blijft de weg dus open.
Fijn, want er zijn dus steeds meer mensen die een motor kopen en daarmee op pad willen. Qua timing is dat nu ook best slim, want de lente rammelt aan de poorten. Veel motorrijders hebben zich voorgenomen om op reis te gaan naar plekken met mooie kronkelende wegen. De Alpen, Zwitserland, Noorwegen, Schotland: het blijven allemaal aanlokkelijke bestemmingen om de gashendel open te draaien. Of nou ja, vaak niet eens: rustig rondtoeren over die meanderende paden is vaak een beter idee om de omgeving goed in je te kunnen opnemen.
Waar gaat jouw reis heen?
Ik ga zelf altijd graag naar Schotland en Noorwegen. De uitzichten zijn er spectaculair, de wegen soms spannend. Soms rijd je op wegen met bochten zo scherp dat het lijkt alsof je een touw aan het vlechten bent. En zo kwam het dat mijn reis naar Noorwegen een keer naar… een afgrond ging.
Gelukkig was dat op vier wielen: ik reed er in een huurauto direct na een korte tunnel met de linkervoorband over de rand van een ravijn heen. De bocht na de tunnel zat namelijk echt binnen twee meter na het eind van de tunnel. Zelfs met koplampen aan was dat nauwelijks zichtbaar. Met mijn linkervoorband los van de grond hingen we over de rand.
Ik moet er niet aan denken dat ik toen op de motor was geweest. Sindsdien houd ik er ook op de motor dus maar standaard rekening mee dat er na een tunnel in Noorwegen een bocht van 180 graden mogelijk is. Ik rijd er alerter dan waar ook, terwijl je doorgaans nauwelijks verkeer tegenkomt. Een ezel wil zich niet twee keer aan dezelfde steen stoten, zeg maar.
Ik vraag me nu wel af: wat is het domste, stomste, onhandigste, onverstandigste in het verkeer dat jij hebt gedaan. Vertel, vertel!

Het domste wat ik een keer heb gedaan is niet genoeg afstand houden op een voorganger. Op een rotonde vond een automobilist die twee auto’s voor mij reed “out of the blue” een bromfietser die op een paralelpad naast de rijweg voorrang te verlenen waardoor alle auto’s achter hem vol in de remmen moesten. Ík proberen nog uit te wijken maar toen gleed mijn voorwiel weg en klapte ik met motor op mijn voorganger. Gevolg : knie 3 x zo dik als normaal , pijnlijke schouder, motor total loss en schade aan de achterbumper van mijn voorganger. Dit was een hele leerzame ervaring. Ik houd nu altijd flink afstand van automobilisten,