Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Blijven rijden

18 juli 2021 4 min ... geef een reactie

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Door Tom van Appeldoorn

...
TwitterFacebookE-mail

Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Ward de Bles en zijn passie voor motorrijden.

Naam:
Ward de Bles
Leeftijd:
28
Woonplaats:
Bemmel
Beroep:
Incidentenmanagement
Huidige motor:
Ducati 749 (2003)

Hoe lang rijd je motor en wat was de aanleiding?

“Al sinds een jonge leeftijd ben ik geobsedeerd door auto’s en motoren. De reden dat ik motor ging rijden op mijn achttiende – nog voordat ik in het bezit van een autorijbewijs was – is doordat mijn vader dat ook zo heeft gedaan. Door zijn overlijden in 2007 heeft dat mijn drang om in zijn ‘motorlaarzen’ te treden wel vergroot.

Samen met een maatje begon ik met lessen. Het duurde bij mij iets langer dan bij hem tot ik mijn rijbewijs op kon halen, omdat ik tussendoor nog op zomervakantie ging. Later zou blijken dat het zo had moeten zijn: de uitgiftedatum van mijn rijbewijs werd zo namelijk 14 september, de sterfdatum van mijn vader.

Op de dag dat ik mijn rijbewijs mocht ophalen, ben ik direct vanaf het gemeentehuis doorgereden naar Schijndel op mijn Suzuki GSX-R750 SRAD. Daarvandaan de motorgroep van mijn pa een weekend ging toeren. Dat was allemaal erg intens op dat moment, maar wat een ongelofelijke ervaring om zo te starten met je leven als motorrijder.”

Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?

“Je krijgt zo ongelofelijk meer mee van de omgeving waar je jezelf in bevindt vanaf een motor dan vanuit een auto. De omgeving is dichterbij en hierdoor voelt het ook alsof je er deel van uit maakt en dat je je niet alleen maar verplaatst. Zo ook in de regen natuurlijk. Dat is altijd wat minder, maar alles hoort erbij.”

Hoeveel rijd je per jaar?

“Gemiddeld rijd ik zo’n 10 tot 15 duizend kilometer per jaar. Sinds ik in het bezit ben van de Ducati is dat helaas wat minder geworden omdat ik daarmee natuurlijk zo min mogelijk saaie snelwegkilometers wil maken. Voorheen reed ik een BMW R1150GS waarmee ik geen problemen had om de hele dag op de snelweg te moeten zitten.

Lees ook: De Trans Euro Trail in Nederland

Die BMW kocht ik na een jaar te hebben gewerkt in de Australische outback. Daar reed ik 7 dagen per week op crossmotoren, vandaar dat ik bij terugkomst helemaal gedreven was om dat avontuurlijke motorrijden vast te houden. Daarom wilde ik koste wat kost een adventuremotor kopen. Dat werd uiteindelijk een R1150GS. Echt een heerlijke motorfiets voor wat ik ermee wilde doen: Lekker toeren en woon/werk verkeer rijden met toch dat avontuurlijke randje voor het geval ik eens een wegopbreking of zandpad op mijn route tegen zou komen.”

Een jaar lang cowboy uithangen, hoe gaaf is dat?

“Haha, best wel gaaf! Al ben je daar op de mensen met wie je werkt na wel heel erg afgezonderd van de wereld. Je werkt de hele dag in je eentje op de motor. Ter verduidelijking: het perceel van de schapenboerderij waar ik werkte heeft ongeveer hetzelfde oppervlakte als de gehele provincie Limburg. Er waren dagen bij dat je een fles benzine op je spatbord getaped maar hoopte dat je geen technische problemen kreeg. Dan sta je er namelijk wel een tijdje voor iemand je vindt. Had ik al gezegd dat het telefoonsignaal in de bush vrijwel afwezig is? Op zulke dagen zag je niet vele anders dan schapen of een suïcidale kangoeroe die nog net voor je voorwiel langs wil springen.

Het is echter ook de plek waar ik wat meer heb leren sleutelen aan motoren. Er lag een iets krachtigere Yamaha in de hoek van een schuur in onderdelen uit elkaar. Mijn chef zei toen: ‘Als je hem in elkaar kan zetten, mag je er van mij mee rijden.’ Een mooi projectje! En een voordeel van een hele voorraad aan onderdelen en lichte crossmotoren is dat je wat kan aanklooien als je wat tijd over hebt. Zo leerde ik eindelijk hoe ik een wheelie maak! Ik hield een blog bij via Polarsteps mocht je meer over dat avontuur willen lezen.”

Waarom juist deze motor?

“Een droom die werkelijkheid werd. De buitenbeentjes vind ik altijd erg speciaal, zo dus ook de 749, al had het evengoed een 999 kunnen zijn. Zowel de 749 als 999 zijn uitgespuugd door de ‘ducatisti’ toen ze aangekondigd werden als opvolgers van de 916/998. Dat had vooral te maken met z’n ultra moderne koppie die vrijwel haaks op de esthetiek van de voorganger(s) staat. Maar voor mij was het liefde op het eerste gezicht. Wel in het geel natuurlijk want dat rood vond ik te normaal voor een Ducati. Ik denk dat elke motorliefhebber wel een model heeft waarvan je altijd denkt dat je ‘m ooit in je bezit wil hebben. Dat is deze motor voor mij.”

“Ik heb dit model samen met mijn vader ooit in precies deze kleur voorbij zien rijden in Nijmegen. Dat was alles wat er voor nodig was om hem grofweg 15 jaar nog steeds de mooiste supersport te vinden. De dubbele koplampen die erg tegendraads onder elkaar geplaatst zijn doet me denken aan een soort cycloop en vind ik erg gaaf. Achttien jaar na de introductie van deze motor vind ik hem er nog steeds heel modern uitzien. Qua styling was hij zijn tijd 2003 misschien dan ook wel te ver vooruit.

De aanschaf ervan heb ik jaren uitgesteld met het idee dat ik dagelijks wil rijden. Wat heb je dan aan zo’n Ducati die flink wat onderhoud nodig heeft. Maar op een gegeven moment moet je toch een keer toegeven aan je hart en gewoon ‘ja’ zeggen. Blijft hij voor altijd in mijn bezit? Geen idee. Hoe voelt het om mijn droomfiets te bezitten? Geweldig! Toch twijfel ik nu weer hoor. Misschien wil ik er ook nog wel een lichte allroad bij voor het speelsere werk. Iets waar ik minder zuinig op wil zijn en geen problemen mee heb om de hele dag snelwegkilometers te moeten vreten. Ik droom nogal graag over andere motoren dan die van mijzelf..”

Ben jij gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Blijven rijden

Door Frank Andringa

5 juli 2022 4 min

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

2 juli 2022 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 juni 2022 3 min

Harz

Blijven rijden

Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Door Bas Vis

27 juni 2022 4 min

Alles wat je altijd al over banden wilde weten – vakantie bandenspanning special

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

16 juni 2022 3 min

Trentino

Blijven rijden

Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

11 juni 2022 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

28 mei 2022 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

27 mei 2022 4 min

Bagage op een naked bike

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

  • Reisgebied
Een foto genomen van een klassieke motor met uitzicht over de Alpen van Tirol

Door Marc te Witt

20 mei 2022 2 min

Tirol (Seefeld)

Blijven rijden

Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

  • Route

Door Leonoor Fischer

13 mei 2022 1 min

Genieten op de Veluwe

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

4 mei 2022 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

30 april 2022 3 min

Moezel

Blijven rijden
Banden onderhoud

Door Bas Vis

22 april 2022 4 min

Belangrijke vragen over motorbanden

  • Route

Door Mark Meisner

16 april 2022 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

  • Reisgebied
Op twee motoren door het groene hart van Sauerland in Duitsland

Door Mark Litjens

12 april 2022 3 min

Sauerland

  • Reisgebied
Een uitzicht over het Teutoburgerwald met op de voorgrond een motor geparkeerd op de weg

Door Mark Litjens

7 april 2022 3 min

Teutoburgerwald

Blijven rijden

Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

  • Route

Door Marc te Witt

2 april 2022 1 min

De polders van Utrecht

  • Reisgebied
Twee motorrijders rijden op een zonnige dag door de heuvels van Luxemburg

Door Jens Holierhoek

30 maart 2022 3 min

Luxemburg

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 maart 2022 1 min

Aan de drukte van de randstad ontsnappen in Brabant

  • Reisgebied
Een geparkeerde motor langs de vangrail met de bergen van de Dolomieten op de achtergrond

Door Jens Holierhoek

2 maart 2022 3 min

Dolomieten

  • Route

Door Leonoor Fischer

26 februari 2022 1 min

Stadsroute Amsterdam

  • Route

Door Jarno van Osch

19 februari 2022 1 min

Utrechtse Motorondo

  • Reisgebied

Door Frank Andringa

16 februari 2022 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Leonoor Fischer

12 februari 2022 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

9 februari 2022 3 min

Marokko

  • Route

Door Bas Prins

5 februari 2022 1 min

De Friese veertien-stedentocht

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

29 januari 2022 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

  • Reisgebied

Door Frank Andringa

26 januari 2022 7 min

Andalusië

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

22 januari 2022 1 min

Rivierhoppen rond Arnhem

Blijven rijden

Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

16 december 2021 3 min

Zuidwest-Noorwegen

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

14 december 2021 6 min

Doorrijden in de winter

Blijven rijden

Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

1 december 2021 3 min

Schotland

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

20 november 2021 1 min

De smalle dijken van Utrecht

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

17 november 2021 3 min

Pyreneeën-West

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

10 november 2021 3 min

Navarra

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

3 november 2021 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

21 oktober 2021 3 min

Ardennen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

16 oktober 2021 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

8 oktober 2021 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

7 oktober 2021 3 min

Denemarken

Blijven rijden

Door Bas Vis

24 september 2021 4 min

Echt alles over de motorhelm

  • Route

Door Mark Meisner

17 september 2021 1 min

Rotterdams rondje

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

3 september 2021 1 min

Bourgondisch Limburg

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgekke motorwereldrecord op jouw naam!

Pitstop
Schaaf

Door Bas van der Wal

19 mei 2021 5 min

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Blijven rijden

Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 5 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

7 maart 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

18 januari 2021 1 min

Grote brand bij Motorcycle Museum op Timmelsjoch

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X