Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Blijven rijden

24 september 2021 4 min ... 13 Reacties

Echt alles over de motorhelm

Bas Vis Door Bas Vis

...
TwitterFacebookE-mail

In dit artikel vertellen wat een echt goed passende motorhelm is. Hoe vind je die en wat is het belang van een goede gewichtsverdeling en ventilatie?

Onderzoek door helmenfabrikanten heeft duidelijk aangetoond dat bijna driekwart van de motorrijders met een te grote helm rijdt. Het is ook verleidelijk om een (te) ruim passende helm te kopen. In de winkel gaat die vlotjes op en af, er knelt niks en zo staand in de showroom voelt dat comfortabel aan. Diezelfde helm zal met 180 op de Autobahn op je hoofd staan te dansen, zo schudden (‘’buffetting” in vaktermen) dat je zicht wazig wordt en je hoofd achterover trekken omdat de helm veel te los zit.

Motorhelm

Wel eens opgemerkt hoe strak de helm bij MotoGP coureurs zit? Niet voor niets zijn de maten XS en S de meest gebruikte onder professionele wegracers. Die eisen dat de helm niet beweegt ten opzichte van hun hoofd om zo helder zicht te houden en afleiding door een wiebelende helm te voorkomen. Daarom dragen ze helmen die echt loeistrak zitten, te strak zelfs voor gewoon dagelijks gebruik. OK, niet te losjes, ook weer niet te strak, maar hoe vind ik dan wel de juiste pasvorm?

Wat voor hoofd heb je?

Ervaren motorrijders weten het inmiddels wel. Er is geen enkel helmenmerk dat op alle hoofden perfect past. Vandaar dat ze uit ervaring weten dat ze een “’Arai-hoofd” hebben. Of een Shoei, AGV of welk ander merk hoofd dan ook. Het houdt in dat een helm van dat merk ze meteen perfect past.

Waarmee we direct een lastig onderwerp aanboren. Waar koop je je nieuwe helm? Internet is meestal de bron voor een eerste oriëntatie. Lekker overzichtelijk op een rij en altijd wel een financieel interessante aanbieding te vinden. Maar passen en zelf ondervinden hoe de helm zit is onmogelijk. Ook garantie, onderhoud en het aanpassen van de helm is lastiger dan bij een helm die je bij de dealer in de winkel koopt. En laten we eerlijk zijn, het is niet chique om bij de dealer oeverloos te passen en dan na de gratis koffie op te stappen en online te kopen.

Is winkelen op internet dan niet aan te raden? Dat hangt er vanaf. Weet jij welk merk en maat helm je perfect past dan kan je met een gerust hart online kopen. En ook bij online shops kan je natuurlijk gewoon ruilen als de helm niet past. Maar wil jij een persoonlijk vakkundig advies, direct kunnen passen en eventueel maatwerk, dan is de specialist aan te bevelen. Laatste tip: sommige helmenfabrikanten maken verschillende pasvormen van helmen voor verschillende continenten.

Arai bijvoorbeeld gebruikt andere binnenschalen voor helmen die naar Amerika, Europa of Azië gaan en bovendien is de maatvoering én de goedkeuring anders. Ook de kans op nep-merkhelmen is online groter. Is de prijs van die premium motorhelm te mooi om waar te zijn, dan is die dat hoogstwaarschijnlijk ook!

Lees ook: 5x een weekend NIET naar de Eifel
Motorhelm

De juiste pasvorm

Daar zijn een aantal vuistregels voor. Bepaal om te beginnen de omtrek van je hoofd met een (zacht) meetlint. Meet net boven je oren en over het breedste punt van je voorhoofd. Heb je dik of veel haar, trek dan het meetlint wat strakker aan. Je hebt nu een eerste indicatie van je helmmaat.

Zet de helm op, trek daarbij de beide kinriemen stevig naar de buitenkant. Dat voorkomt dat je ze mee naar binnen trekt en vergemakkelijkt het opzetten. Zet de helm niet recht van boven op, maar trek aan de kinriemen schuin van voren over je voorhoofd heen naar achteren en naar beneden.

Motorhelm

De helm moet nu comfortabel zonder drukpunten op je hoofd zitten. Schud je hoofd met een korte, snelle beweging van links naar recht, de helm moet zonder vertraging meebewegen. Blijft de helm “achter”, dan is die zeker te groot. Beweeg vervolgens de helm met twee handen van voor naar achteren. Als het goed is beweegt je hoofdhuid (met name die van je voorhoofd) een beetje mee. Schuift de helm heen en weer zonder je hoofdhuid mee te bewegen, dan is de helm te groot.

Bij een goed passende helm worden je wangen enigszins ingedrukt, zonder dat je met je tanden op de binnenkant van je wangen bijt. Let erop dat de helm je hele hoofd omsluit en niet alleen op een paar punten op je hoofd draagt. Check of de helm niet te hoog zit, je ogen moeten ongeveer op het midden van de vizieropening staan en je kin mag er niet ver onderuit steken. Je oren mogen niet dubbel geklapt zitten na het opzetten en er mag geen hinderlijke druk op staan. Kijk of je een vinger tussen je voorhoofd en de helm kan steken. Lukt dat met enige moeite, dan is de helm te groot.

Brildragers moeten echt checken of ze de bril nog op kunnen krijgen. De meeste helmen hebben speciaal daarvoor gleuven in de voering zitten voor de brilpootjes. Lukt het opzetten alleen met grof geweld of zit je bril gewoon niet lekker in de helm, zoek dan een ander model. Laat tenslotte altijd de specialist (mee-)kijken of je de goede helmmaat hebt gevonden.

 

Arai Profile-V

Gewichtsverdeling

Een lichte motorhelm is natuurlijk prettig dragen. Maar toch is alleen het gewicht van een helm niet doorslaggevend. Het gaat ook om de gewichtsverdeling van de helm die het comfort van de helm bepaalt. De helm mag niet voor- of achteroverkantelen bij het dragen, maar moet recht omlaag drukken. Dat zorgt ervoor dat je geen kracht hoeft te gebruiken om de helm in evenwicht op je hoofd te houden en dat verhoogt weer het draagcomfort enorm. Om dat te testen kan je het beste even op de motor zitten in je gebruikelijke rijpositie. Heeft de helm dan de neiging om naar voren of naar achteren te kantelen en moet je dat bewust compenseren, dan is de gewichtsverdeling in dit geval niet optimaal.

Ventilatie

Zeker als het wat kouder wordt heb je de neiging om alle ventilatieopeningen af te sluiten. Liefst ook nog de onderkant van de helm met een sjaal of zo om alle venijnige koude tochtwindjes te voorkomen.

Niet doen. Er zijn genoeg voorbeelden van motorrijders die onwel zijn geworden omdat ze simpelweg geen frisse lucht meer inademden. In droge lucht zit ongeveer 0,3% kooldioxide, voor uitgeademde lucht is dat 4%! Blijf je dus de zeer beperkte hoeveelheid lucht in je helm in- en uitademen zonder toevoer van frisse buitenlucht, dan stijgt het percentage koolstofdioxidegas dat je inademt razendsnel. Dit kan weer leiden tot een teveel aan CO2 en een tekort aan zuurstof in het bloed. Met als gevolg misselijkheid en duizeligheid en dat wil je echt niet op de motor!

Waar je vroeger het vizier nog wel eens open deed om beslaan te voorkomen, is dat met de huidige Pinlock en dubbelwandige vizieren niet meer nodig. Maar dat betekent ook dat goede ventilatie nog belangrijker wordt. Moderne helmen zijn echter allemaal voorzien van voldoende ventilatiemogelijkheden om ook zonder tocht voor voldoende frisse lucht te zorgen, gebruik die dan ook.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Janknoppers schreef:
    1 oktober 2021 om 19:47

    Zeer goede voorlichting

    Beantwoorden
  2. Henk schreef:
    1 oktober 2021 om 20:00

    Bedankt voor de heldere uitleg

    Beantwoorden
  3. Antoon schreef:
    2 oktober 2021 om 10:15

    Kan ik mee vooruit met kopen!

    Beantwoorden
  4. Winne schreef:
    2 oktober 2021 om 10:21

    Nuttige aanwijzingen

    Beantwoorden
  5. Wijnand schreef:
    2 oktober 2021 om 12:49

    Goed verhaal. Helaas is Pinlock niet zo geweldig als beweerd wordt. Extra lastig als je ook nog brildragend bent. Zolang je rijdt gaat het gelukkig goed en bij lang wachten voor het stoplicht op een kier zetten.

    Beantwoorden
  6. Eric schreef:
    3 oktober 2021 om 21:36

    Vorig jaar heb ik een motor gekocht en in het najaar doorgereden. Ik heb een helm met pinlock en ben brildragend. Zoals hierboven al staat beslaat mijn bril snel aan het begin van de rit. Gereden met ventilatie open, ventilatie dicht, vizier open. Conclusie was vizier open en langzaam sluiten i.c.m. ventilatie tijdens het rijden. Best lastig in donkere en vochtige omstandigheden en op drukke wegen. Heeft iemand tips hoe je dit beter kan doen?

    Beantwoorden
    1. J D schreef:
      13 april 2022 om 23:19

      Buitenkant van het visier behandel ik met turtlewax, waterdruppels waaien er mooi van af, voor de binnenkant gebruik ik dreft, daarmee voorkom je condens grotendeels. Ik heb geen pinlock

  7. Patrick schreef:
    4 oktober 2021 om 08:37

    Een artikeltje om te bewaren en nog eens na te lezen

    Beantwoorden
  8. Joop Stroek schreef:
    4 oktober 2021 om 11:50

    Shoei heeft het personal fitting system waarmee voor ca. €40 de maten van je schedel worden genomen en de padding van de helm wordt aangepast op jouw hoofdvorm.
    Is zeer aan te bevelen en je helm past perfect.

    Beantwoorden
  9. Bert kwaak schreef:
    4 oktober 2021 om 14:50

    Tjemie wat een informatie ik denk dat ik ook aan een andere helm toe ben de huidige helm kocht ik voor 60€ bij de de Lidl een jaar of 10 heb ik hier mee gereden met toch wel plijzier maar als ik snel naar links kijk blijft kijk ik tegen de zijkant aan , en als ik thuis kom en de helm moet af is het voldoende om andere schoenen aan te trekken en helm is ook weer opgeruimd wat adviseert u met vr.gr.bert

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      4 oktober 2021 om 15:30

      Het lijkt erop dat de helm veel te ruim is geworden. Vervangen is zeker het advies, zeker als u al al 10 jaar mee rijdt. We raden aan om naar een speciaalzaak te gaan zoals MotoPort of Motorkledingcenter en daar de adviezen aan te horen. Elk hoofd is anders, hierdoor kunnen we niet zeggen of een Arai, een Schubert of een HJC het beste zit. Ga erheen met een budget in gedachten en probeer hier een geschikte helm voor .

      € 60,- zal niet lukken, maar voor rond de € 200,- of uiteraard hoger zul je heel veel verschil gaan merken in het comfort van de helm.

      Succes en veel shopplezier!

    2. Bart schreef:
      6 oktober 2021 om 08:17

      Hi Bert,
      één dringend advies: koop zsm een nieuwe helm!
      In principe geldt voor 99,5% van alle helmen dat de binnen-helm van EPS / “Piepschuim” gemaakt is: net als bij alle andere materialen, veroudert dit ook en verliest daarmee langzaam maar zeker o.a. de schok-absorberende eigenschappen. Feitelijk is een helm met een EPS binnen-schaal na 7 jaar vanaf productie niet meer veilig,… Na 10 jaar gebruik is jouw helm dus écht “over de datum”!
      Heel veel succes met het vinden en uitzoeken van een nieuwe, waarbij het aan te raden is hiervoor naar een speciaalzaak te gaan en je goed te laten adviseren: je hebt maar één hoofd en daar zou ik zuinig op zijn!

  10. Bart schreef:
    6 oktober 2021 om 08:05

    Beste Bas,
    Vanuit mijn organisatie CASTODIAN werken we heel hard om gebruikers van helmen (in deze dus motorrijders) en andere stakeholders (bijv. helm-dealers) bewust te maken van en te informeren over de in totaal 7 kern-elementen die met elkaar een helm uiteindelijk écht veilig maken voor zijn gebruiker.
    En “pasvorm” is, naast “leeftijd”, misschien wel de allerbelangrijkste veiligheidsfactor, maar wellicht ook de meest onderbelichtte! Wat een helder verhaal dat zeer goed illustreert hoe belangrijk “pasvorm” is voor veiligheid!

    Top!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

26 maart 2023 2 min

Mijn motor en ik – Marcel Wijnberg

  • Route

Door Leonoor Fischer

25 maart 2023 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

21 maart 2023 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Bas Prins

18 maart 2023 1 min

De Friese veertien-stedentocht

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

17 maart 2023 4 min

4 tips om te gaan rijden met een zijspan

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

10 maart 2023 4 min

Als motorrijder het vliegtuig in

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

8 maart 2023 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

7 maart 2023 3 min

Gran Canaria

Blijven rijden

Door Motormuis

5 maart 2023 2 min

Op weg naar… de afgrond?!

  • Route

Door Leonoor Fischer

4 maart 2023 1 min

Motorparadijs Gran Canaria

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

28 februari 2023 7 min

Andalusië

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

25 februari 2023 1 min

De smalle dijken van Utrecht

  • Route

Door Peter Aansorgh

18 februari 2023 1 min

Sightseeing in de Vaucluse

  • Reisgebied

Door Peter Aansorgh

14 februari 2023 3 min

Vaucluse

Blijven rijden

Door Motorrijders.nl

13 februari 2023 2 min

Zien we jou op MOTORbeurs Utrecht 2023?

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

11 februari 2023 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Route

Door Mark Meisner

4 februari 2023 1 min

Zuid Engeland – Sussex – Surrey

  • Route
Uitzicht op Deventer vanaf de andere kant van de IJssel

Door Mark Meisner

28 januari 2023 1 min

Hanzesteden in Overijssel

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

25 januari 2023 3 min

Zuidwest-Noorwegen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

21 januari 2023 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

18 januari 2023 3 min

Schotland

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

14 januari 2023 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

11 januari 2023 3 min

Pyreneeën-Oost

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

7 januari 2023 1 min

Bourgondisch Limburg

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

4 januari 2023 3 min

Pyreneeën-West

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

30 december 2022 1 min

Rondje Nederland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 december 2022 3 min

Navarra

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

27 december 2022 1 min

TNT – Aerial Silk in motorpak!

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

21 december 2022 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

19 december 2022 3 min

Ardennen

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 december 2022 1 min

Kronkelen langs het Utrechtse water

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

  • Route
IJsselmeerdijk Hoorn

Door Leonoor Fischer

26 november 2022 1 min

Van meer tot kust in Noord-Holland

  • Route
Amsterdam Woonboten

Door Mark Meisner

19 november 2022 1 min

De polders van Amsterdam

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

  • Route

Door Mark Meisner

12 november 2022 1 min

Stadsrondje ‘Rotterdam uit’

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 november 2022 1 min

Andere taal in Friesland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

2 november 2022 3 min

Zwitserland

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

26 oktober 2022 3 min

Denemarken

  • Reisgebied
Uitzicht over de pier van Brighton

Door Jens Holierhoek

19 oktober 2022 3 min

Kent – Sussex

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

17 oktober 2022 4 min

De vermogenskwestie

  • Route

Door Mark Meisner

15 oktober 2022 1 min

Opladen door de Achterhoek

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

12 oktober 2022 3 min

Italië – midden/zuid

  • Route

Door Leonoor Fischer

8 oktober 2022 1 min

Vanuit Eindhoven naar het westen

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

5 oktober 2022 3 min

IJsland

  • Route

Door Leonoor Fischer

1 oktober 2022 1 min

Ten oosten van Eindhoven

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

13 september 2022 3 min

4 tips voor het onderhoud van jouw classic racer

  • Route

Door Mark Meisner

3 september 2022 1 min

Rotterdams rondje

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

2 september 2022 4 min

Kreta

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

19 augustus 2022 4 min

Ode aan de Lekdijk

Blijven rijden

Door Mark Meisner

19 augustus 2022 2 min

Zelf sleutelen – Ketting spannen

  • Route

Door Leonoor Fischer

30 juli 2022 1 min

De Noord-Veluwe

Blijven rijden

Door Lars Breuren

29 juli 2022 1 min

Een account maken doe je zo!

  • Reisgebied
Zonsondergang op de Noordkaap

Door Jens Holierhoek

28 juli 2022 3 min

De Noordkaap

  • Route

Door Leonard van den Berg

16 juli 2022 1 min

Groningen vol gas

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

14 juli 2022 4 min

Sardinië

  • Route

Door Jarno van Osch

9 juli 2022 1 min

Ontdekking van de Randstad

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 juli 2022 4 min

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

2 juli 2022 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 juni 2022 3 min

Harz

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

27 juni 2022 4 min

Alles wat je altijd al over banden wilde weten – vakantie bandenspanning special

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

16 juni 2022 3 min

Trentino

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

11 juni 2022 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

28 mei 2022 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

27 mei 2022 4 min

Bagage op een naked bike

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

  • Route

Door Leonoor Fischer

13 mei 2022 1 min

Genieten op de Veluwe

Blijven rijden
Banden onderhoud

Bas Vis Door Bas Vis

22 april 2022 4 min

Belangrijke vragen over motorbanden

  • Route

Door Mark Meisner

16 april 2022 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

9 februari 2022 3 min

Marokko

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

Blijven rijden
Ward de bles, Ducati 749

Door Tom van Appeldoorn

18 juli 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgekke motorwereldrecord op jouw naam!

Pitstop
Schaaf

Door Bas van der Wal

19 mei 2021 5 min

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

7 maart 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X